Art. 773. Nośnik informacji jako dokument

Kodeks cywilny

Dokumentem jest nośnik informacji umożliwiający zapoznanie się z jej treścią.

Komentarze orzeczniczeKomentarz redakcyjnyAnalizy

SP (AI)opracował Jacek Ignaczewski przy wykorzystaniu narzędzia AI ChatGPT (OpenAI): Dowód z chmury (cloud computing) w postępowaniu cywilnym

– nośnik, autentyczność, dostępność

Wprowadzenie

Przechowywanie danych w chmurze (cloud computing) jest powszechną praktyką w działalności gospodarczej, administracyjnej i prywatnej. W postępowaniach cywilnych coraz częściej pojawia się pytanie: czy dane pobrane z chmury mogą stanowić dowód? Jeśli tak, to jak je zakwalifikować, jak je złożyć i jak ocenić ich autentyczność? W niniejszym artykule omówiono:

  • status prawny danych pobranych z chmury jako dokumentów,

  • sposób przedstawiania ich sądowi,

  • praktyczne ryzyka związane z wiarygodnością i integralnością takich danych.

1. Czym jest dowód z chmury?

Dowód z chmury to dowód elektroniczny, który:

  • został pierwotnie zapisany lub zarchiwizowany w usłudze cloud computing (np. Google Drive, OneDrive, Dropbox, AWS),

  • został pobrany z tego środowiska jako plik cyfrowy (np. PDF, JPG, MP4),

  • jest przedstawiany sądowi przez jedną ze stron lub na jej wniosek.

Najczęściej są to:

  • umowy, rachunki, wiadomości e-mail,

  • nagrania spotkań, zrzuty ekranu, rejestry zdarzeń,

  • dane systemowe (np. logi, konfiguracje, kopie zapasowe).

2. Podstawy prawne – art. 308 k.p.c. i art. 77[3] k.c.

a) Art. 308 k.p.c. – dokument elektroniczny

Zgodnie z art. 308 § 1 k.p.c. sąd może dopuści dowód z dokumentu elektronicznego, niezależnie od jego źródła. Pliki pobrane z chmury są:

  • dokumentem elektronicznym w rozumieniu przepisów procedury,

  • przedstawiane jako wydruki lub nośniki informacji (np. pendrive, link z kodem dostępu).

b) Art. 77[3] k.c. – forma dokumentowa

Jeżeli plik pobrany z chmury zawiera oświadczenie woli lub wiedzy osoby, które można przypisać konkretnej osobie (np. z podpisem, metadanymi), to taki plik spełnia przesłanki formy dokumentowej.

Nie spełnia jednak wymogów:

  • formy pisemnej (brak własnoręcznego podpisu),

  • ani kwalifikowanej formy elektronicznej (brak e-podpisu).

3. Weryfikacja autentyczności danych z chmury

Ryzyka:

  • brak oryginału – dokument jest odtwarzany z kopii,

  • możliwość modyfikacji danych przez użytkownika lub administratora,

  • brak informacji o autorze i czasie powstania dokumentu (jeśli metadane są usunięte lub nieczytelne).

Sąd może żądać:

  • przedstawienia historii wersji dokumentu (np. historia edycji

Dostęp do pełnej treści jest płatny. Przejdź do premium

Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z serwisu akceptujesz politykę prywatności i cookies.