Art. 556. Odpowiedzialność sprzedawcy za wady rzeczy

Kodeks cywilny

Sprzedawca jest odpowiedzialny względem kupującego, jeżeli rzecz sprzedana ma wadę (rękojmia).

Komentarze orzeczniczeKomentarz redakcyjnyAnalizy

SP (AI)opracował Jacek Ignaczewski przy wykorzystaniu narzędzia AI ChatGPT (OpenAI): Granice domniemań i ciężar dowodu w sprawach z rękojmi – problematyka praktyczna i procesowa

1. Wprowadzenie

Postępowania sądowe w sprawach o roszczenia z rękojmi często rozstrzygają się nie tyle na tle samej wykładni przepisów materialnych, ile na gruncie ciężaru dowodu oraz zakresu domniemań, jakie chronią kupującego. W szczególności dotyczy to momentu powstania wady, związku przyczynowego oraz zawiadomienia sprzedawcy o ujawnieniu nieprawidłowości. Celem niniejszego opracowania jest analiza, kto i w jakim zakresie musi wykazać przesłanki odpowiedzialności z rękojmi, w jakim zakresie działa domniemanie istnienia wady w chwili wydania rzeczy oraz jakie znaczenie mają terminy i forma zawiadomienia.

2. Ciężar dowodu w postępowaniu o rękojmię

Zasadą ogólną prawa cywilnego procesowego jest, że ciężar dowodu spoczywa na tym, kto z danego faktu wywodzi skutki prawne (art. 6 k.c., art. 232 k.p.c.). Oznacza to, że kupujący dochodzący roszczeń z tytułu rękojmi musi wykazać:

  • istnienie umowy sprzedaży,

  • istnienie wady rzeczy,

  • że wada była obecna w chwili wydania rzeczy (lub jej przyczyną był stan istniejący w tym momencie),

  • dochowanie terminów i warunków zgłoszenia roszczenia.

Sprzedawca może bronić się, wykazując brak wady lub jej późniejsze powstanie, wygaśnięcie roszczeń, skuteczne wyłączenie rękojmi albo nadużycie prawa przez kupującego.

3. Domniemanie istnienia wady w chwili wydania rzeczy

Na gruncie kodeksu cywilnego brak jest ogólnego domniemania prawnego, że wada ujawniona po wydaniu rzeczy istniała już wcześniej. Jednakże:

  • orzecznictwo dopuszcza tzw. domniemanie faktyczne (art. 231 k.p.c.), które może być stosowane przez sąd w oparciu o doświadczenie życiowe,

  • w przypadku ujawnienia się wady w krótkim czasie po sprzedaży (np. kilka tygodni), sądy często uznają, że wada istniała już w chwili wydania – chyba że sprzedawca wykaże inaczej,

  • istotne znaczenie ma charakter wady (ukryta/funkcjonalna/strukturalna) oraz specyfika towaru (np. elektronika, pojazdy, oprogramowanie).

W przypadku obrotu konsumenckiego, art. 43b ust. 2 u.p.k. wprowadza domniemanie ustawowe, że niezgodność towaru z umową ujawniona w ciągu roku od wydania istniała już w chwili jego dostarczenia – co jest istotnym

Dostęp do pełnej treści jest płatny. Przejdź do premium

Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z serwisu akceptujesz politykę prywatności i cookies.