Art. 228. Łapownictwo bierne

Kodeks karny

§ 1. Kto, w związku z pełnieniem funkcji publicznej, przyjmuje korzyść majątkową lub osobistą albo jej obietnicę,

podlega karze pozbawienia wolności od 6 miesięcy do lat 8.

§ 2. W wypadku mniejszej wagi, sprawca

podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2.

§ 3. Kto, w związku z pełnieniem funkcji publicznej, przyjmuje korzyść majątkową lub osobistą albo jej obietnicę za zachowanie stanowiące naruszenie przepisów prawa,

podlega karze pozbawienia wolności od roku do lat 10.

§ 4. Karze określonej w § 3 podlega także ten, kto, w związku z pełnieniem funkcji publicznej, uzależnia wykonanie czynności służbowej od otrzymania korzyści majątkowej lub osobistej albo jej obietnicy lub takiej korzyści żąda.

§ 5. Kto, w związku z pełnieniem funkcji publicznej, przyjmuje korzyść majątkową znacznej wartości albo jej obietnicę,

podlega karze pozbawienia wolności od lat 2 do 15.

§ 5a. Kto, w związku z pełnieniem funkcji publicznej, przyjmuje korzyść majątkową wielkiej wartości albo jej obietnicę,

podlega karze pozbawienia wolności od lat 3 do 20.

§ 6. Karom określonym w § 1–5a podlega odpowiednio także ten, kto, w związku z pełnieniem funkcji publicznej w państwie obcym lub w organizacji międzynarodowej, przyjmuje korzyść majątkową lub osobistą albo jej obietnicę lub takiej korzyści żąda, albo uzależnia wykonanie czynności służbowej od jej otrzymania.

Poprzednie wersje

§ 6. w brzmieniu do 30 września 2023 r. Karom określonym w § 1–5 podlega odpowiednio także ten, kto, w związku z pełnieniem funkcji publicznej w państwie obcym lub w organizacji międzynarodowej, przyjmuje korzyść majątkową lub osobistą albo jej obietnicę lub takiej korzyści żąda, albo uzależnia wykonanie czynności służbowej od jej otrzymania.

Komentarze orzeczniczeAnalizy

Robert SosikDr Robert Sosik, Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.: O bezprawności przyjmowania prezentów przez osoby pełniące funkcje publiczne

Prokuratura i Prawa nr 04/2022

Streszczenie redakcyje

Wręczanie wyrazów wdzięczności osobom pełniącym funkcję publiczną w związku z jej pełnieniem, jest zachowaniem bezprawnym realizującym znamiona występku określonego odpowiednio w art. 228 albo 229 k.k.

Przyjęcie przez osobę pełniącą funkcję publiczną prezentu lub upominku w związku z pełnieniem tej funkcji, o ile następuje w imieniu i na rzecz reprezentowanej instytucji, pozostaje poza zakresem normowania art. 228 i art. 229 k.k., a tym samym jest w pełni legalne.

Autor krytycznie odnosi się do stanowisk odnoszących się do pozaustawowego kontratypu zwyczaju. W artykule odróżnia korzyść majątkową w postaci drobnego upominku (wyrazu wdzięczności) wręczonej i przyjętej przez osobę fizyczną w związku z pełnioną funkcją - na swoją rzecz lub na rzecz instytucji, w której zajmuje określone stanowisko.

Zdaniem Autora, niezależnie od motywacji wręczającego, wartości korzyści oraz okoliczności jej wręczenia zarówno przyjmowanie prezentów i drobnych upominków przez osobę fizyczną pełniącą funkcję publiczną pozostające w związku z jej pełnieniem.

W związku z "dowodami wdzęczności" na rzecz jednostek organizacyjnych, Autor zaleca, aby prezenty podlegały ewidencji np. w wewnętrznym rejestrze korzyści jako składnik majątku danej instytucji z uregulowaniem zasad dalszego postępowania z prezentami (np. przewidując możliwość przekazania tych upominków na rzecz organizacji społecznych lub na cele charytatywne, możliwość przekazania prezentu w formie nagrody rzeczowej pracownikowi, możliwość wykorzystania przez daną jednostkę organizacyjną lub przekazania innej jednostce organizacyjnej, możliwość komisyjnego zniszczenia czy np. w wypadku wątpliwości co do intencji wręczającego – możliwość jego zwrotu).

Reklama
Standardy Baner
Standardy Baner
Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z serwisu akceptujesz politykę prywatności i cookies.