Art. 3. Czyn nieuczciwej konkurencji
Ustawa z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji
1. Czynem nieuczciwej konkurencji jest działanie sprzeczne z prawem lub dobrymi obyczajami, jeżeli zagraża lub narusza interes innego przedsiębiorcy lub klienta.
2. Czynami nieuczciwej konkurencji są w szczególności: wprowadzające w błąd oznaczenie przedsiębiorstwa, fałszywe lub oszukańcze oznaczenie pochodzenia geograficznego towarów albo usług, wprowadzające w błąd oznaczenie towarów lub usług, naruszenie tajemnicy przedsiębiorstwa, nakłanianie do rozwiązania lub niewykonania umowy, naśladownictwo produktów, pomawianie lub nieuczciwe zachwalanie, utrudnianie dostępu do rynku, przekupstwo osoby pełniącej funkcję publiczną, a także nieuczciwa lub zakazana reklama, organizowanie systemu sprzedaży lawinowej, prowadzenie lub organizowanie działalności w systemie konsorcyjnym oraz nieuzasadnione wydłużanie terminów zapłaty za dostarczane towary lub wykonane usługi.
- Funkcja definiująca, uzupełniająca i korygująca art. 3 u.z.n.k.
- Znaczenie klauzuli generalnej art. 3 ust. 1 u.z.n.k. w stosunku do przepisów części szczególnej
- Czyn nieuczciwej konkurencji jako podstawa ograniczenia swobody umów
- Zawinienie jako przesłanka odpowiedzialności przedsiębiorcy za czyn nieuczciwej konkurencji
- Dobre obyczaje w rozumieniu art. 3 u.z.n.k.
- Pojęcie zagrożenia lub naruszenia interesu innego przedsiębiorcy lub klienta
- Sprzeczność czynu nieuczciwej konkurencji z zasadami współżycia społecznego (zasada czystych rąk)
- Zawiadomienie o przestępstwie konkurenta gospodarczego
- Prowadzenie działalności gospodarczej bez wymaganej koncesji jako czyn nieuczciwej konkurencji