Art. 24. Praktyki naruszające zbiorowe interesy konsumentów
Ustawa z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów
1. Zakazane jest stosowanie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów.
2. Przez praktykę naruszającą zbiorowe interesy konsumentów rozumie się godzące w nie sprzeczne z prawem lub dobrymi obyczajami zachowanie przedsiębiorcy, w szczególności:
1) (uchylony)
2) naruszanie obowiązku udzielania konsumentom rzetelnej, prawdziwej i pełnej informacji;
3) nieuczciwe praktyki rynkowe lub czyny nieuczciwej konkurencji;
4) proponowanie konsumentom nabycia usług finansowych, które nie odpowiadają potrzebom tych konsumentów ustalonym z uwzględnieniem dostępnych przedsiębiorcy informacji w zakresie cech tych konsumentów lub proponowanie nabycia tych usług w sposób nieadekwatny do ich charakteru.
3. Nie jest zbiorowym interesem konsumentów suma indywidualnych interesów konsumentów.
- Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2009/22 z dnia 23 kwietnia 2009 r. w sprawie nakazów zaprzestania szkodliwych praktyk w celu ochrony interesów konsumentów (Dz.U. UE z 2009 r., L 110, s. 30, ze zm.)
- Pojęcie i kryteria praktyki naruszającej zbiorowe interesy konsumentów
- Bezprawność praktyki naruszającej zbiorowe interesy konsumentów (art. 24 ust. 1 i 2 u.o.k.k.)
- Obowiązek udzielania konsumentom rzetelnej, prawdziwej i pełnej informacji (art. 24 ust. 2 pkt 2 u.o.k.k. i art. 6 u.p.n.p.r.)
- Nieuczciwa praktyka rynkowa jako praktyka naruszającą zbiorowe interesy konsumentów (art. 24 ust. 2 pkt 3 u.o.k.k.).
- Sprzeczność praktyki z dobrymi obyczajami
- Kara pieniężna za naruszenie zakazu określonego w art. 24 (art. 106 ust. 1 pkt 4 u.o.k.k.)
- Odpowiedzialność organizatora sieci za przedsiębiorców działających w sieci
- Ochrona zbiorowych interesów członków SKOK na podstawie ustawy antymonopolowej