Art. 5431. Wydanie rzeczy kupującemu

Kodeks cywilny

SP (AI)opracował Jacek Ignaczewski przy wykorzystaniu narzędzia AI ChatGPT (OpenAI): Moment zawarcia umowy sprzedaży internetowej

– dla potrzeb liczenia terminu z art. 543[1] § 1 k.c.

  1. Wprowadzenie: znaczenie ustalenia momentu zawarcia umowy

Art. 543[1] § 1 k.c. wiąże początek biegu 30-dniowego terminu do wydania rzeczy z chwilą zawarcia umowy. W kontekście umów zawieranych na odległość, a w szczególności umów zawieranych przez Internet, powstaje pytanie: kiedy rzeczywiście dochodzi do zawarcia umowy sprzedaży? Moment ten ma kluczowe znaczenie dla określenia terminu wykonania obowiązku wydania rzeczy oraz ewentualnej odpowiedzialności sprzedawcy za jego niedochowanie.

  1. Modele zawierania umów w handlu elektronicznym

W praktyce sprzedaży internetowej najczęstszym mechanizmem jest:

  • udostępnienie przez sprzedawcę oferty w sklepie internetowym,

  • złożenie zamówienia przez konsumenta (kliknięcie przycisku "zamawiam"),

  • potwierdzenie przez sprzedawcę przyjęcia zamówienia do realizacji.

W takim modelu samo złożenie zamówienia ma charakter oferty, a do zawarcia umowy dochodzi dopiero z chwilą przyjęcia tej oferty przez sprzedawcę (potwierdzenie zamówienia).

  1. Znaczenie regulaminu sklepu i sposobu komunikacji

Kluczowe znaczenie ma treść regulaminu danego sklepu. Jeśli przewiduje on, że umowa zostaje zawarta dopiero z chwilą wysłania potwierdzenia przez sprzedawcę, to dopiero ta chwila wyznacza początek biegu terminu. Brak wyraźnego określenia skutkuje koniecznością analizy treści komunikatów systemowych i utrwalonej praktyki sklepu.

Zgodnie z art. 66[1] § 2 k.c., jeśli sprzedawca niezwłocznie potwierdzi otrzymanie zamówienia, przyjmuje się, że umowa została zawarta w tej chwili, o ile co innego nie wynika z okoliczności.

  1. Problemy praktyczne i dowodowe

W razie sporu co do tego, czy termin z art. 543[1] § 1 k.c. został dotrzymany, konieczne może być ustalenie:

  • daty i godziny złożenia zamówienia przez konsumenta,

  • daty i godziny wysłania przez sprzedawcę potwierdzenia przyjęcia zamówienia,

  • treści komunikatów elektronicznych (e-mail, sms, system sklepu),

  • postanowień regulaminu zaakceptowanego przez kupującego.

W razie wątpliwości, zgodnie z zasadą prokonsumenckiej wykładni, za moment zawarcia umowy należy przyjąć ten, który najpewniej zapewnia ochronę interesów konsumenta.

  1. Wniosek

Moment zawarcia umowy w sprzedaży internetowej ma zasadnicze znaczenie dla liczenia terminu z art. 543[1]

Dostęp do pełnej treści jest płatny. Przejdź do premium

Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z serwisu akceptujesz politykę prywatności i cookies.