Art. 5. Odwołanie
Rozporządzenie (WE) NR 261/2004 z dnia 11 lutego 2004 r. ustanawiające wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów
1. W przypadku odwołania lotu, pasażerowie, których to odwołanie dotyczy:
a) otrzymują pomoc od obsługującego przewoźnika lotniczego, zgodnie z art. 8; oraz
b) otrzymują pomoc od obsługującego przewoźnika lotniczego, zgodnie z art. 9 ust. 1 lit. a) i art. 9 ust. 2, jak również, w przypadku zmiany trasy, gdy racjonalnie spodziewany czas startu nowego lotu ma nastąpić co najmniej jeden dzień po planowym starcie odwołanego lotu, pomoc określoną w art. 9 ust. 1 lit. b) i c); oraz
c) mają prawo do odszkodowania od obsługującego przewoźnika lotniczego, zgodnie z art. 7, chyba że:
i) zostali poinformowani o odwołaniu co najmniej dwa tygodnie przed planowym czasem odlotu; lub
ii) zostali poinformowani o odwołaniu w okresie od dwóch tygodni do siedmiu dni przed planowym czasem odlotu i zaoferowano im zmianę planu podróży, umożliwiającą im wylot najpóźniej dwie godziny przed planowym czasem odlotu i dotarcie do ich miejsca docelowego najwyżej cztery godziny po planowym czasie przylotu; lub
iii) zostali poinformowani o odwołaniu w okresie krótszym niż siedem dni przed planowym czasem odlotu i zaoferowano im zmianę planu podróży, umożliwiającą im wylot nie więcej niż godzinę przed planowym czasem odlotu i dotarcie do ich miejsca docelowego najwyżej dwie godziny po planowym czasie przylotu.
2. Gdy pasażerowie zostali poinformowani o odwołaniu, otrzymują oni wyjaśnienie dotyczące możliwości alternatywnego połączenia.
3. Obsługujący przewoźnik lotniczy nie jest zobowiązany do wypłaty rekompensaty przewidzianej w art. 7, jeżeli może dowieść, że odwołanie jest spowodowane zaistnieniem nadzwyczajnych okoliczności, których nie można było uniknąć pomimo podjęcia wszelkich racjonalnych środków.
4. Ciężar dowodu tego czy i kiedy pasażerowie zostali poinformowani o odwołaniu lotu spoczywa na obsługującym przewoźniku lotniczym.
- "Odwołanie lotu" w rozumieniu art. 2 lit. l rozp. 261/2004)
- Prawo do odszkodowania w przypadku odwołania lotu (art. 2 lit. l; art. 5 ust. 1 lit. c i art. 7 rozp. nr 261/2004)
- Poinformowanie pasażera lotniczego w odpowiednim czasie o odwołaniu lotu i ciężar dowodu w tym zakresie (art. 5 ust. 1 lit. c); art. 5 ust. 4 i art. 7 rozp. 261/2004)
- Przyjęcie wykonania-odwołania lotu, gdy został on przekierowany do innego niż pierwotnie przewidziany docelowego portu lotniczego
- Prawo do odszkodowania, gdy lot zostaje przekierowany do portu lotniczego obsługującego to samo miasto co pierwotnie przewidziany port lotniczy (art. 5 ust. 1 lit. c), art. 7 ust. 1 i art. 8 ust. 3 rozp. nr 261/2004 )
- Lot przyspieszony i jego kwalifikacja w kontekście odwołania lotu (art. 2 lit. l) i art. 5 ust. 1 rozp. nr 261/2004)
- Odwołanie lotu spowodowane nadzwyczajnymi okolicznościami (art. 5 ust. 3 rozp. 261/2004 )
- Obowiązek przewoźnika zapewnienia opieki w zw. z odwołaniem lotu z powodu „nadzwyczajnych okoliczności”
- Obowiązek przewoźnika zapewnienia opieki, o której mowa w art. 5 ust. 1 lit. b) i w art. 9 rozporządzenia nr 261/2004