Art. 6. Porozumienia ograniczające konkurencję
Ustawa z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów
1. Zakazane są porozumienia, których celem lub skutkiem jest wyeliminowanie, ograniczenie lub naruszenie w inny sposób konkurencji na rynku właściwym, polegające w szczególności na:
1) ustalaniu, bezpośrednio lub pośrednio, cen i innych warunków zakupu lub sprzedaży towarów;
2) ograniczaniu lub kontrolowaniu produkcji lub zbytu oraz postępu technicznego lub inwestycji;
3) podziale rynków zbytu lub zakupu;
4) stosowaniu w podobnych umowach z osobami trzecimi uciążliwych lub niejednolitych warunków umów, stwarzających tym osobom zróżnicowane warunki konkurencji;
5) uzależnianiu zawarcia umowy od przyjęcia lub spełnienia przez drugą stronę innego świadczenia, niemającego rzeczowego ani zwyczajowego związku z przedmiotem umowy;
6) ograniczaniu dostępu do rynku lub eliminowaniu z rynku przedsiębiorców nieobjętych porozumieniem;
7) uzgadnianiu przez przedsiębiorców przystępujących do przetargu lub przez tych przedsiębiorców i przedsiębiorcę będącego organizatorem przetargu warunków składanych ofert, w szczególności zakresu prac lub ceny.
2. Porozumienia, o których mowa w ust. 1, są w całości lub w odpowiedniej części nieważne, z zastrzeżeniem art. 7 i 8.
- Pojęcie rynku właściwego (art. 4 pkt 9 u.o.k.k.)
- Porozumienia ograniczające konkurencję
- Ciężar dowodu zawarcia przez przedsiębiorców porozumienia ograniczającego konkurencję
- Domniemania faktyczne w sprawach niedozwolonych porozumień cenowych; dowodzenie pośrednie
- Przejawy uzgodnionej praktyki; koordynacja zachowań przedsiębiorców
- Paralelne zachowania przedsiębiorców
- Porozumienia dotyczące ustalania cen; zmowy cenowe
- Zmowa przetargowa ograniczająca konkurencję
- Zmowy przetargowe ramach konsorcjum
- Porozumienia wertykalne ustalające sztywne ceny odsprzedaży
- Odpowiedzialność przedsiębiorcy za pracownika i usługodawcę