Art. 3. Nieuczciwe warunki umowy, które nie były indywidualnie negocjowane
DYREKTYWA RADY 93/13/EWG z dnia 5 kwietnia 1993 r. w sprawie nieuczciwych warunków w umowach konsumenckich
1. Warunki umowy, które nie były indywidualnie negocjowane, mogą być uznane za nieuczciwe, jeśli stoją w sprzeczności z wymogami dobrej wiary, powodują znaczącą nierównowagę wynikających z umowy, praw i obowiązków stron ze szkodą dla konsumenta.
2. Warunki umowy zawsze zostaną uznane za niewynegocjowane indywidualnie, jeżeli zostały sporządzone wcześniej i konsument nie miał w związku z tym wpływu na ich treść, zwłaszcza jeśli zostały przedstawione konsumentowi w formie uprzednio sformułowanej umowy standardowej.
Fakt, że niektóre aspekty warunku lub jeden szczególny warunek były negocjowane indywidualnie, nie wyłącza stosowania niniejszego artykułu do pozostałej części umowy, jeżeli ogólna ocena umowy wskazuje na to, że została ona sporządzona w formie uprzednio sformułowanej umowy standardowej.
Jeśli sprzedawca lub dostawca twierdzi, że standardowe warunki umowne zostały wynegocjowane indywidualnie, ciężar dowodu w tym zakresie spoczywa na nim.
3. Załącznik zawiera przykładowy i niewyczerpujący wykaz warunków, które mogą być uznane za nieuczciwe.
- Ocena nieuczciwego charakteru warunku umownego po uprzednim ustaleniu, że wchodzi on w zakres stosowania dyrektywy 93/13
- Ocena nieuczciwego charakteru warunku umownego według stanu z chwili zawarcia umowy (art. 3 D. 93/13)
- Okoliczności nieistotne z punktu widzenia oceny nieuczciwego charakteru warunku umowy
- Zakres zastosowania art. 3 ust. 1 dyrektywy 93/13
- Warunki umowy, które nie zostały wynegocjowane indywidualnie z konsumentem (art. 3 ust. 1 i 2 D. 93/13)
- Katalog nieuczciwych warunków umowy określony w załączniku dyrektywy 93/13 (art. 3 ust. 3 D. 93/13)
- Ocena nieuczciwego charakteru warunku umownego przy uwzględnieniu dobrej wiary, równowagi i przejrzystości warunku umownego sformułowanego przez przedsiębiorę
- Znaczenie zgody konsumenta na abuzywny charakter zobowiązania; znaczenie podpisu konsumenta akceptującego wszystkie warunki umowne sporządzone uprzednio przez przedsiębiorcę
- Nieuczciwe warunki umowy zawarte z konsumentem w orzeczniczej praktyce