Miejsce zamieszkania sędziego (art. 95 u.s.p.)
Sędzia sądu powszechnego
Informacja o miejscowości, w której sędzia zamieszkuje, stanowi informację publiczną w rozumieniu art. 6 ust. 1 pkt 2 lit. d u.d.i.p.
Wyrok WSA z dnia 14 listopada 2014 r., II SAB/Kr 347/14
Standard: 74860 (pełna treść orzeczenia)
Miejscowości, w których sędziowie zamieszkują stanowią informację publiczną, która dotyczy osób pełniących funkcje publiczne i pozostaje w związku z pełnioną przez te osoby funkcją.
W myśl art. 95 u.s.p. wynika, że informacja o miejscu zamieszkania sędziego (miejscowości) ma związek z pełnieniem funkcji publicznej i nie pozostaje bez wpływu na warunki jej wykonywania (dojazdy z miejsca zamieszkania do siedziby sądu i z powrotem są uciążliwe i czasochłonne, co może rzutować na jakość wykonywanej pracy, dojazdy generują także należności zwiększające wydatki budżetowe sądu). Zauważył to również ustawodawca ustalając regułę zamieszkania sędziego w miejscu pełnienia służby i dopuszczając od niej jedynie uzasadnione odstępstwa.
Niewątpliwie dane o miejscowości zamieszkania sędziów mają znaczenie dla kształtowania wiedzy i poglądu o funkcjonowaniu sądu, którego dotyczy żądana informacja, co pozostaje w związku z wartością, jaką jest jawność i przejrzystość funkcjonowania osób sprawujących funkcje publiczne, a także instytucji jaką jest sąd.
Powyższy pogląd ma swoje oparcie także w orzecznictwie sądów administracyjnych w tym w przywołanych wyżej orzeczeniach WSA w Szczecinie z dnia 6 listopada 2013 r. sygn. akt II SA/Sz 935/13, czy WSA w Gorzowie Wielkopolskim z dnia 17 września 2014 r. sygn. akt II SAB/Go 72/14.
Wyrok WSA z dnia 21 października 2014 r., II SAB/Łd 118/14
Standard: 74857 (pełna treść orzeczenia)