Art. 4. Odmowa przyjęcia na pokład
Rozporządzenie (WE) NR 261/2004 z dnia 11 lutego 2004 r. ustanawiające wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów
1. Jeżeli obsługujący przewoźnik lotniczy ma uzasadnione powody, by przewidywać odmowę przyjęcia na pokład, powinien on najpierw wezwać ochotników do rezygnacji z ich rezerwacji w zamian za korzyści na warunkach uzgodnionych pomiędzy danym pasażerem a przewoźnikiem lotniczym obsługującym. Ochotnikom należy udzielić pomocy na zasadach określonych w art. 8, traktując pomoc jako dodatek do korzyści wspomnianych w niniejszym ustępie.
2. Jeżeli liczba ochotników nie pozwala na przyjęcie na pokład pozostałych pasażerów z rezerwacjami, wówczas obsługujący przewoźnik lotniczy może, wbrew woli pasażerów, odmówić przyjęcia ich na pokład.
3. W przypadku odmowy przyjęcia pasażerów na pokład wbrew ich woli, obsługujący przewoźnik lotniczy niezwłocznie wypłaca im odszkodowanie, zgodnie z art. 7 i udziela pomocy zgodnie z art. 8 i 9.
- „Odmowa przyjęcia na pokład” w rozumieniu art. 2 lit. j) i art. 4 rozporządzenia nr 261/2004
- Odmawia przyjęcia na pokład pasażera ze względu przedstawienie przez podróżnego niewłaściwych dokumentów podróży
- Zachowanie pasażera zakłócające porządek na pokładzie samolotu jako nadzwyczajna okoliczność w rozumieniu art. 5 ust. 3 rozp. 261/2004)
- Obowiązek przewoźnika, który odmówił przyjęcia na pokład pasażerów, zaproponowania im wyboru świadczeń na warunkach, jakie art. 8 ust. 1 rozp. nr 261/2004
- Prawo do odszkodowania w przypadku odmowy przyjęcia pasażera na pokład (art. 4 ust. 3 i art. 7 rozp. nr 261/2004)