Prawo bez barier technicznych, finansowych, kompetencyjnych

Okoliczności nieistotne z punktu widzenia bezpodstawnego wzbogacenia

Bezpodstawne wzbogacenie (art. 405 k.c.)

Wyświetl tylko:

Żeby zobaczyć pełną treść należy się zalogować i wykupić dostęp.

Dla istnienia wzbogacenia w rozumieniu art. 405 k.c. nie ma znaczenia wina wzbogaconego lub jakakolwiek inna forma jego uchybienia lub zaniedbania, bezprawność ani związek przyczynowy w ujęciu art. 361 § 1 k.c. (zob. wyrok SN z dnia 28 kwietnia 1999 r., I CKN 1128/97). 

Dla istnienia bezpodstawnego wzbogacenia nie ma znaczenie ani wiedza, ani wola osoby wzbogaconej, a do bezpodstawnego wzbogacenia może dojść nawet wbrew woli tej osoby (zob. wyrok SN z dnia 9 stycznia 2002 r., V CKN 641/00).

Bez znaczenia jest, w wyniku jakiego zdarzenia nastąpiło wzbogacenie. Może to być działanie wzbogaconego, zubożonego, osoby trzeciej, a także jakiekolwiek inne zdarzenie. Istotnym jest jedynie, by w wyniku tego zdarzenia nastąpiło przesunięcie korzyści z majątku zubożonego do majątku wzbogaconego (zob. wyrok SN z dnia 23 listopada 1998 r., II CKN 58/98).

Wyrok SO Warszawa - Praga z dnia 18 lutego 2016 r., III C 1612/14

Standard: 70076 (pełna treść orzeczenia)

Dla istnienia wzbogacenia w rozumieniu art. 405 k.c., nie ma znaczenia wina wzbogaconego lub jakakolwiek inna forma jego uchybienia lub zaniedbania, bezprawność ani związek przyczynowy w ujęciu art. 361 § 1 k.c. (por. wyrok SN z dnia 28 kwietnia 1999 r., I CKN 1128/97), a nawet wiedza, czy wola osoby wzbogaconej - do bezpodstawnego wzbogacenia może dojść nawet wbrew woli tej osoby (por. wyrok SN z dnia 9 stycznia 2002 r., V CKN 641/00).

Wyrok SR Stare Miasto w Poznaniu z dnia 24 listopada 2015 r., I C 975/15

Standard: 70086 (pełna treść orzeczenia)

Komentarz składa z 52 słów. Wykup dostęp.

Standard: 70722

Komentarz składa z 71 słów. Wykup dostęp.

Standard: 30551

Komentarz składa z 202 słów. Wykup dostęp.

Standard: 70748

Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z serwisu akceptujesz politykę prywatności i cookies.