Art. 12. Wykreślenie, sprostowanie wpisu
Ustawa z dnia 20 sierpnia 1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym
1. Dane zawarte w Rejestrze nie mogą być z niego usunięte, chyba że ustawa stanowi inaczej.
2. Jeżeli okaże się, że w Rejestrze znajduje się wpis zawierający oczywiste błędy lub niezgodności z treścią postanowienia sądu, sąd z urzędu sprostuje wpis.
3. Jeżeli w Rejestrze są zamieszczone dane niedopuszczalne ze względu na obowiązujące przepisy prawa, sąd rejestrowy, po wysłuchaniu zainteresowanych osób na posiedzeniu lub po wezwaniu do złożenia oświadczenia pisemnego, wykreśla je z urzędu.
4. Przepis ust. 3 stosuje się odpowiednio do dokumentów złożonych do repozytorium dokumentów finansowych. W przypadku wykreślenia wpisów, o których mowa w art. 40 pkt 2–5a, albo w przypadku stwierdzenia niedopuszczalności złożenia dokumentów do repozytorium dokumentów finansowych sąd rejestrowy jednocześnie usuwa dokumenty stanowiące ich podstawę z repozytorium dokumentów finansowych.
- Zasada nieusuwalności wpisu (art. 12 ust. 1 uKRS)
- Wykreślenie z urzędu danych niedopuszczalnych ze wzglądu na obowiązujące przepisy prawa (art. 12 ust. 3 uKRS)
- Badanie w trybie art. 12 ust. 3 uKRS zgodności uchwały wspólników z prawem
- Dopuszczalność prokury z zastrzeżeniem, że prokurent może działać tylko łącznie z członkiem zarządu