Wykreślenie z urzędu danych niedopuszczalnych ze wzglądu na obowiązujące przepisy prawa (art. 12 ust. 3 uKRS)
Wykreślenie, sprostowanie wpisu (art. 12 u.k.r.s.)
Żeby zobaczyć pełną treść należy się zalogować i wykupić dostęp.
Zgodnie z art. 12 ust. 3 u. KRS, jeżeli w Rejestrze są zamieszczone dane niedopuszczalne ze względu na obowiązujące przepisy prawa, po wysłuchaniu zainteresowanych osób na posiedzeniu lub po wezwaniu do złożenia oświadczenia pisemnego, sąd wykreśla je z urzędu. Judykatura opowiedziała się za wąskim ujęciem kompetencji sądu rejestrowego wynikającej z art. 12 ust. 3, to jest przyjęciem, że można wykreślić włącznie te dane, których umieszczenia w Krajowym Rejestrze Sądowym nie przewidywały przepisy prawa, zatem w ogóle nie podlegały wpisowi.
Pomiędzy art. 12 ust. 3 a art. 24 ust. 6 (uprzednio ust. 4) nie zachodzi stosunek krzyżowania się (por. uchwała SN z dnia 4 czerwca 2009 r., III CZP 30/09)
Uchwała SN z dnia 11 stycznia 2018 r., III CZP 90/17
Standard: 27869 (pełna treść orzeczenia)
Dopuszczenie szerokiej możliwości dokonywania przez sąd rejestrowy z urzędu zmian w treści rejestru godziłoby w bezpieczeństwo obrotu, gdyż prowadziłoby do podważenia zaufania do stabilności i pewności wpisów.
Sąd Najwyższy podziela stanowisko opowiadające się za wąską wykładnią określenia „dane niedopuszczalne”.
Zgodnie z art. 19 ust. 1 uKRS wpis do Rejestru dokonywany jest na wniosek, chyba że przepis szczególny stanowi inaczej. Powołany w podstawie skargi kasacyjnej art. 12 ust. 3 uKRS, na mocy którego sąd rejestrowy władny jest wykreślić z urzędu „dane niedopuszczalne ze wzglądu na obowiązujące przepisy prawa”, jest więc wyjątkiem od tej zasady.
Część autorów przyjmuje, że „dane niedopuszczalne” to dane, których nie przewidują przepisy regulujące treść wpisu do Rejestru podmiotów poszczególnego rodzaju, a więc dane wykraczające poza ustalony w tych przepisach katalog informacji o takim podmiocie. Inni utożsamiają to pojęcie ze sprzecznością treści wpisu z prawem, a część uznaje, że na podstawie art. 12 ust. 3 uKRS sąd rejestrowy uprawniony jest także do badania zgodności z prawem czynności prawnej na podstawie której ma być dokonany wpis w Rejestrze.
Sąd Najwyższy podziela stanowisko opowiadające się za wąską wykładnią określenia „dane niedopuszczalne”. W pierwszym rzędzie przemawia za nim argument z wykładni gramatycznej; nie ma bowiem podstaw do utożsamiania tego sformułowania z „danymi sprzecznymi z prawem”. Z kolei rozszerzenie treści tego pojęcia na badanie przez sąd rejestrowy ważności czynności prawnej, stanowiącej podstawę wpisu, nie znajduje wyraźnego upoważnienia ustawowego.
Zgodnie z art. 23 uKRS kompetencja sądu rejestrowego ogranicza się bowiem do badania zgodności dokumentów pod względem formy i treści z przepisami prawa, a zatem nie obejmuje kontrolowania ważności czynności prawnych stanowiących podstawę wytworzenia dokumentu. Postulat takiego rozszerzenia kompetencji pozostawał by zresztą w sprzeczności z istotą postępowania rejestrowego. Jego realizacja prowadziłaby bowiem do przekształcenia tego - szybkiego z założenia postępowania, ograniczającego się do sprawdzania kompletności i odpowiedniości dokumentów, w proces, z koniecznością prowadzenia postepowania dowodowego, na co nie ma tu miejsca ani możliwości.
Postanowienie SN z dnia 2 grudnia 2015 r., IV CSK 99/15
Standard: 65439 (pełna treść orzeczenia)