Art. 234. Wypadek przy pracy
Kodeks pracy
§ 1. W razie wypadku przy pracy pracodawca jest obowiązany podjąć niezbędne działania eliminujące lub ograniczające zagrożenie, zapewnić udzielenie pierwszej pomocy osobom poszkodowanym i ustalenie w przewidzianym trybie okoliczności i przyczyn wypadku oraz zastosować odpowiednie środki zapobiegające podobnym wypadkom.
§ 2. Pracodawca jest obowiązany niezwłocznie zawiadomić właściwego okręgowego inspektora pracy i prokuratora o śmiertelnym, ciężkim lub zbiorowym wypadku przy pracy oraz o każdym innym wypadku, który wywołał wymienione skutki, mającym związek z pracą, jeżeli może być uznany za wypadek przy pracy.
§ 3. Pracodawca jest obowiązany prowadzić rejestr wypadków przy pracy.
§ 31. Pracodawca jest obowiązany przechowywać protokół ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy wraz z pozostałą dokumentacją powypadkową przez 10 lat.
§ 4. Koszty związane z ustalaniem okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy ponosi pracodawca.
- Obowiązki pracodawcy w związku z wypadkiem przy pracy
- Obowiązek pracodawcy zawiadomienia odpowiednich organów o ciężkim lub zbiorowym wypadku przy pracy (art. 234 § 2 k.p.)
- Protokół powypadkowy
- Odpowiedzialność karna za niezawiadomienie o wypadku przy pracy (art. 221 k.k. i art. 234 § 2 k.p.)
- Obowiązek analizy przyczyn wypadków przy pracy i stosowania środków zapobiegawczych (art. 236 k.p.)