Obecność obrońcy podczas pierwszego przesłuchania podejrzanego w postępowaniu przygotowawczym (art. 301 k.p.k.)
Prawo oskarżonego do kontaktu z obrońcą (art. 73 k.p.k.) Przepisy ogólne postępowania przygotowawczego (art 297 - 302 k.p.k.)
Żeby zobaczyć pełną treść należy się zalogować i wykupić dostęp.
Art. 6 ust. 1–3 dyrektywy 2016/800 w związku z art. 18 dyrektywy stoi on na przeszkodzie uregulowaniu krajowemu, które, po pierwsze, nie przewiduje, by dzieci będące podejrzanymi lub oskarżonymi korzystały z pomocy adwokata, w stosownym przypadku, wyznaczonego z urzędu, przed ich przesłuchaniem przez policję lub inny organ ścigania, lub organ sądowy, i to najpóźniej przed ich pierwszym przesłuchaniem, a po drugie, pozwala na przesłuchanie tych dzieci w charakterze podejrzanych pod nieobecność takiego adwokata przy przesłuchaniu.
Zasada, zgodnie z którą dzieciom przysługuje prawo do korzystania z pomocy adwokata, została sprecyzowana w art. 6 ust. 3 dyrektywy 2016/800 w odniesieniu do momentu, w którym należy przyznać to prawo. Na mocy owego ust. 3 dzieci będące podejrzanymi lub oskarżonymi powinny mieć dostęp do adwokata bez zbędnej zwłoki, a w każdym przypadku, począwszy od najwcześniejszego spośród czterech określonych zdarzeń wymienionych w lit. a)–d) tego ustępu.
Zgodnie z art. 6 ust. 3 lit. a) dyrektywy 2016/800 dzieci korzystają z pomocy adwokata „przed ich przesłuchaniem przez policję lub inny organ ścigania lub organ sądowy”, a zgodnie z art. 6 ust. 3 lit. b) tej dyrektywy „w momencie dokonywania przez organy prowadzące postępowanie przygotowawcze lub inne właściwe organy czynności dochodzeniowo-śledczych lub innych czynności związanych z gromadzeniem dowodów”.
Z art. 6 ust. 4 lit. a) dyrektywy wynika, że dzieciom przysługuje prawo do spotykania się na osobności i porozumiewania się z reprezentującym je adwokatem, także przed przesłuchaniem przez policję lub inny organ ścigania, lub organ sądowy. Art. 6 ust. 4 lit. b) przewiduje ponadto, że dzieci mają prawo do obecności adwokata przy przesłuchaniu oraz że adwokat musi mieć możliwość skutecznego udziału w tymże przesłuchaniu.
Z powyższych rozważań wynika, że dzieci będące podejrzanymi lub oskarżonymi powinny mieć na mocy prawa krajowego konkretną i rzeczywistą możliwość korzystania z pomocy adwokata przed pierwszym przesłuchaniem przez policję lub inny organ ścigania, lub organ sądowy, a najpóźniej – począwszy od tego przesłuchania.
Jeżeli adwokat nie został wyznaczony przez dziecko lub podmiot odpowiedzialności rodzicielskiej przed przesłuchaniem tego dziecka przez policję lub inny organ ścigania, lub organ sądowy, wspomniane dziecko powinno mieć możliwość skorzystania z adwokata wyznaczonego z urzędu, który wspomagałby go przy tym przesłuchaniu.
Konieczność zapewnienia dzieciom korzystania z pomocy adwokata przed pierwszym przesłuchaniem przez policję lub jakikolwiek inny organ ścigania lub sądowy odpowiedzialny za to przesłuchanie ma charakter bezwzględnie wiążący, Wynika z tego, że organy te nie mogą przeprowadzić tego przesłuchania, gdy dane dziecko nie korzysta rzeczywiście z takiej pomocy.
Artykuł 6 ust. 7 dyrektywy 2016/800 uściśla, że jeżeli zgodnie z tym art. 6 dziecko musi korzystać z pomocy adwokata, ale adwokat jest nieobecny, właściwe organy odraczają przesłuchanie dziecka lub inne czynności dochodzeniowo-śledcze lub związane z gromadzeniem dowodów na inny rozsądny termin, tak aby umożliwić obecność adwokata lub, jeżeli dziecko nie ustanowiło adwokata, aby zorganizować dziecku adwokata.
Art. 6 ust. 1–3 dyrektywy 2016/800 jest on bezpośrednio skuteczny. Do sądu odsyłającego należy dokonanie wykładni przepisów krajowych, o których mowa w szczególności w pkt 114 niniejszego wyroku, w możliwie najszerszym zakresie w sposób zgodny z prawem Unii, w celu zapewnienia jego pełnej skuteczności. W braku możliwości dokonania takiej wykładni powinien on z własnej inicjatywy pominąć przepisy krajowe, które okazałyby się niezgodne z tym prawem.
Wyrok TSUE z dnia 5 września 2024 r., C-603/22
Standard: 84331 (pełna treść orzeczenia)
Polski ustawodawca nie uznał za obowiązkową obecność obrońcy podczas pierwszego przesłuchania podejrzanego w postępowaniu przygotowawczym i to nawet w wypadku obrony obligatoryjnej z art. 79 § 2 k.p.k. (zob. art. 79 § 3 k.p.k., art. 301 k.p.k.).
Generalnie więc brak obrońcy w wypadkach okoliczności utrudniających obronę (art. 79 § 2 k.p.k.), podczas pierwszego przesłuchania podejrzanego w postępowaniu przygotowawczym, nie może stanowić przeszkody do wykorzystania na rozprawie złożonych w takich warunkach wyjaśnień, o ile nie wystąpiły inne okoliczności wyłączające swobodę wypowiedzi, czy obiektywnie istniejąca podatność podejrzanego na pokrzywdzenie (zob. postanowienie Sądu Najwyższego z dnia 5 kwietnia 2013 r., III KK 327/12).
W orzecznictwie Europejskiego Trybunału Praw Człowieka w Strasburgu podkreśla się, że obciążające wyjaśnienia złożone w postępowaniu przygotowawczym pod nieobecność obrońcy, które następnie były podstawą skazania, mogą ale nie musza naruszać art. 6 Konwencji, bo wszystko uzależnione jest od okoliczności konkretnej sprawy (Yusufa Salduz przeciwko Republice Turcji, wyrok z dnia 27 listopada 2008 r. nr 36291/02).
W konsekwencji nie można a priori odrzucać tak przeprowadzonego dowodu z wyjaśnień oskarżonego. Powinien on, tak jak inne dowody, podlegać swobodnej ocenie z uwzględnieniem całokształtu innych okoliczności danej sprawy.
Nie można wyprowadzać w drodze wykładni prawa zakazu dowodowego w postaci braku możliwości wykorzystania pierwszych wyjaśnień podejrzanego złożonych pod nieobecność obrońcy).
Postanowienie SN z dnia 27 czerwca 2017 r., II KK 82/17
Standard: 25748 (pełna treść orzeczenia)
Standard: 4279
Standard: 25747
Standard: 25746