Znaki towarowe - ogłoszenie przeprosin
Znaki towarowe
Treść art. 153 ust. 1 p.w.p. jednoznacznie stanowi, iż przez uzyskanie prawa ochronnego nabywa się prawo wyłącznego używania znaku towarowego w sposób zarobkowy lub zawodowy na całym obszarze Rzeczypospolitej Polskiej a art. 154 p.w.p. określa tylko przykładowo, w jaki sposób może dojść do korzystania ze znaku towarowego.
Pojęcie "używania", czy "korzystania" ze znaku towarowego szeroko zostało omówione w wyroku Wojewódzkiego Sądu Apelacyjnego w Warszawie z dnia 21 marca 2006 r. VI SA/Wa 1653/05 (LEX nr 197275).
Jak wskazał Sąd Apelacyjny w Poznaniu w wyroku z dnia 27 kwietnia 2006 r. I A Ca 1240/05 ogłoszenie przeprosin służy nie tylko usunięciu skutków naruszeń. Pełni, bowiem także funkcję wychowawczą i prewencyjną. W przypadku oznaczeń towarowych powszechnie znanych, tzw. marek światowych, cieszących się powszechną renomą i uznaniem, orzekanie takich przeprosin stanowi przestrogę dla ewentualnych innych podmiotów, które w różny sposób mogłyby chcieć dokonywać naruszeń praw ochronnych. Orzekanie o przeprosinach daje tym osobom jednoznaczny sygnał, że podmioty, którym przysługują prawa do znaków towarowych monitorują rynek i zwalczają w drodze sądowej przejawy naruszania praw ochronnych wynikających ze znaków towarowych (LEX nr 214292).
Aczkolwiek pogląd ten wyrażony był na gruncie art. 287 ust. 2 p.w.p. sprzed nowelizacji należy go podzielić i stwierdzić, że obecnie funkcję taką pełni ogłoszenie o podaniu do publicznej wiadomości części albo całości orzeczenia lub informacji o orzeczeniu przewidziane w obecnym brzmieniu przepisu mającego w sprawie zastosowanie w zw. z art. 296 ust. 1a p.w.p.
Wyrok SA w Poznaniu z dnia 5 lutego 2009 r., I ACa 13/09
Standard: 5504 (pełna treść orzeczenia)