Otwarty katalog działań gminy w zakresie profilaktyki i rozwiązywaniem problemów alkoholowych oraz integracji społecznej osób uzależnionych (art. 4[1] ust. 1 u.w.t.p.a.)

Profilaktyka i rozwiązywanie problemów alkoholowych oraz integracji społecznej osób uzależnionych od alkoholu (art. 4[1] u.w.t.p.a.)

Wyświetl tylko:

Żeby zobaczyć pełną treść należy się zalogować i wykupić dostęp.

W art. 41 ust. 1 ustawy wskazano, że zadania własne gmin w zakresie prowadzenia działań związanych z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych oraz integracji społecznej osób uzależnionych od alkoholu w szczególności obejmują:

1) zwiększanie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych od alkoholu;

2) udzielanie rodzinom, w których występują problemy alkoholowe, pomocy psychospołecznej i prawnej, a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie;

3) prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomanii, w szczególności dla dzieci i młodzieży, w tym prowadzenie pozalekcyjnych zajęć sportowych, a także działań na rzecz dożywiania dzieci uczestniczących w pozalekcyjnych programach opiekuńczo-wychowawczych i socjoterapeutycznych;

4) (uchylony);

5) wspomaganie działalności instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych, służącej rozwiązywaniu problemów alkoholowych;

6) podejmowanie interwencji w związku z naruszeniem przepisów określonych w art. 131 i 15 ustawy oraz występowanie przed sądem w charakterze oskarżyciela publicznego;

7) wspieranie zatrudnienia socjalnego poprzez organizowanie i finansowanie centrów integracji społecznej.

Analiza treści przytoczonego wyżej przepisu ustawy prowadzi do wniosku, że zawiera on szczegółowe upoważnienie ustawowe, określające materię, jaką pozostawiono uregulowaniu w drodze omawianego Programu. Posłużenie się przez ustawodawcę zwrotem "w szczególności" wskazuje, że omawiana delegacja ustawowa ma charakter otwarty, przez co należy rozumieć, iż katalog zadań realizowanych w zakresie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych jest jedynie przykładowy.

W ramach przyznanej Gminie samodzielności w realizacji zadań własnych Rada jest upoważniona do wyboru środków zapewniających wykonanie delegacji ustawowej zawartej w art. 4[1] ustawy. 

Wyrok WSA z dnia 6 marca 2014 r., II SA/Op 40/14

Standard: 88943 (pełna treść orzeczenia)

Katalog zadań wymienionych w art. 4[1] ust. 1 ustawy o wychowaniu w trzeźwości jest katalogiem otwartym.

Szkolenie sprzedawców jest realizacją działań związanych z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych.

Pojęcie sprzedawcy napojów alkoholowych użyte w Programie Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych nie jest pojęciem tożsamym z pojęciem przedsiębiorcy posiadającego zezwolenie, o którym mowa w art. 18 ust. 2 ustawy o wychowaniu w trzeźwości.

Ustawodawca nie nałożył na podmiot posiadający zezwolenie obowiązku szkolenia pracowników sprzedających alkohol. Celem szkoleń nie byłaby zatem edukacja prawna przedsiębiorców nakierowana na ochronę ich interesów, tylko edukacja sprzedawców, a więc osób bezpośrednio mających realizować zakazy wynikające z ustawy o wychowaniu w trzeźwości. Potrzeby takiej edukacji nie niweluje fakt, że ustawa przewiduje w stosunku do sprzedawców sankcje karne. 

Wyrok WSA z dnia 12 maja 2011 r., III SA/Lu 52/11

Standard: 88944 (pełna treść orzeczenia)

Komentarz składa z 150 słów. Wykup dostęp.

Standard: 88946

Komentarz składa z 138 słów. Wykup dostęp.

Standard: 88949

Komentarz składa z 155 słów. Wykup dostęp.

Standard: 88951

Komentarz składa z 177 słów. Wykup dostęp.

Standard: 88955

Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z serwisu akceptujesz politykę prywatności i cookies.