Wpływ postępowania karnego w sprawie naruszenia zakazu sprzedaży alkoholu na postępowanie administracyjne o cofnięcie zezwolenia na sprzedaż alkoholu

Cofnięcie zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych (art. 18 ust. 10 u.w.t.p.a.) Odpowiedzialność karna za sprzedaż lub podawanie napojów alkoholowych bez zezwolenia lub wbrew jego warunkom (art. 43 u.w.t.p.a.)

Art. 18 ust.10 pkt 1lit.a ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi obliguje organ do cofnięcia zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych w razie stwierdzenia nieprzestrzegania określonych w ustawie zasad sprzedaży napojów alkoholowych, w szczególności poprzez między innymi sprzedaż i podawania takich napojów osobom nieletnim. Przepis art. 43 ust.1 natomiast penalizuje zabronione zachowanie polegające miedzy innymi na sprzedaży lub podawaniu napojów alkoholowych kiedy jest to zabronione. Analiza zachowań określonych w tych przepisach, prowadzących do określonego w nich skutku wskazuje na to, że ich zakresy przedmiotowe nie są tożsame, skoro dla zastosowania art. 18 ust.10 pkt1 lit a) nie jest konieczne ustalenie sprawcy a wystarczające jest stwierdzenie samego faktu nieprzestrzegania określonych w ustawie zasad sprzedaży napojów alkoholowych.

Po drugie, art. 18 ust. 10 pkt 1 lit.a nie uzależnia skutku w nim przewidzianego od skazania kogokolwiek za przestępstwo z art. 43 ust.1 omawianej ustawy.

Materialne przepisy prawa administracyjnego w zasadzie nie przewidują deliktów prawa administracyjnego, których zaistnienie rodzi skutek uzależniony od przypisania winy określonemu podmiotowi. Dlatego w postępowaniu administracyjnym organ ustala czy zaistniał fakt, z którym ustawa wiąże określony skutek na przykład nałożenie kary administracyjnej, cofnięcie zezwolenia, cofnięcie licencji, nakaz rozbiórki obiektu budowlanego itp. W postępowaniu karnym natomiast skazanie poprzedzone być musi ustaleniem sprawcy popełnienia czynu zabronionego pod groźbą kary przez ustawę obowiązującą w czasie jego popełnienia (art.1§ 1 kodeksu karnego), szkodliwego społecznie w stopniu wyższym niż znikomy (art. 1 § 2 kk) i przypisaniem temu sprawcy winy, a więc wykazaniem, że sprawca czynu zabronionego był w czasie tego czynu podmiotem zdatnym do bycia winnym (art. 1 § 3 kk), co wymaga wykazania, że nie zachodzą przewidziane ustawą karną okoliczności winę tę wyłączające (art. 10, 26 § 2, 29, 30, 31 kk). Może się zatem zdarzyć tak, że z powodu zaistnienia ustawowych okoliczności wyłączających winę sprawcy lub okoliczności wyłączających bezprawność czynu zabronionego nie dojdzie w sądzie powszechnym do skazania, a jednak zaistnienie określonego zdarzenia prowadziło będzie do skutku w postaci sankcji administracyjno- prawnej. Stąd wypływa wniosek o autonomiczności postępowań administracyjnych i karnych w tego typu sprawach.

Z tych względów orzecznictwo sądowoadministracyjne przyjmuje, że w sprawie o cofnięcie zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych z powodu nie przestrzegania zasad ich sprzedaży, kwestia wyniku procesu karnego w sprawie o czyn z art. 43 ust.1 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi nie jest zagadnieniem wstępnym, od którego rozstrzygnięcia przez sąd powszechny zależy sposób załatwienia sprawy administracyjnej (vide: wyroki WSA w Poznaniu z dnia 11 marca 2008 r. III SA/Po 24/07 i z 4 listopada 2009, III SA/Po 244/09 oraz WSA w Gliwicach z dnia 20 maja 2008 r.,. III SA/Gl 244/08).

Zagadnieniem wstępnym nie może bowiem być, jak stwierdził to NSA w wyroku z dnia 21.11.2008 r.,II OSK 1426/07 "wyjaśnienie okoliczności faktycznych sprawy, gdyż należy to wyłącznie do obowiązków organu prowadzącego postępowanie w danej sprawie administracyjnej".

Wyrok WSA z dnia 20 stycznia 2010 r., II SA/Sz 1232/09

Standard: 88836 (pełna treść orzeczenia)

Zawieszenie postępowania z powodu toczącego się postępowania karnego nie jest uzasadnione.

Oba postępowania, administracyjne i karne, są autonomiczne, a każde z nich posiada odrębne przepisy regulujące procedurę dowodową. W postępowaniu karnym sąd orzeka o winie lub niewinności oskarżonego, a dowody w nim przeprowadzone nie muszą być badane przez organy administracyjne. 

Wyrok WSA z dnia 11 marca 2008 r., III SA/Po 24/07

Standard: 88835 (pełna treść orzeczenia)

Komentarz składa z 48 słów. Wykup dostęp.

Standard: 88870

Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z serwisu akceptujesz politykę prywatności i cookies.