Promocja napojów alkoholowych (art. 2[1] ust. 1 pkt 2 u.w.t.p.a.)
Definicje (art. 2[1] u.w.t.p.a.)
Promocją napojów alkoholowych, definiowaną w ustawie, jest publiczna degustacja napojów alkoholowych, rozdawanie rekwizytów związanych z napojami alkoholowymi, organizowanie premiowanej sprzedaży napojów alkoholowych, a także inne formy publicznego zachęcania do nabywania napojów alkoholowych.
Promocji napojów alkoholowych nie mogą stanowić czynności polegające na rozpowszechnianiu i popularyzowaniu znaków towarowych napojów alkoholowych, które są elementem ustawowej definicji reklamy napojów alkoholowych.
Różnica pomiędzy reklamą a promocją polega na tym, że reklama napojów alkoholowych obejmuje również rozpowszechnianie i popularyzację znaków towarowych napojów alkoholowych (zob. wyrok WSA w Krakowie z dnia 29 sierpnia 2017 r. sygn. akt I SA/Kr 532/17)
Spółka, w zakresie objętym decyzją, prowadziła publiczną degustację napojów alkoholowych, rozdawała rekwizyty związane z napojami alkoholowymi, czy też organizowała sprzedaży premiową tych napojów (bez publicznego rozpowszechniania znaków towarowych napojów alkoholowych lub symboli graficznych z nimi związanych, a także nazw i symboli graficznych przedsiębiorców produkujących napoje alkoholowe).
Te same czynności nie mogą wypełniać definicji zawartych w różnych normach prawnych. Reklama napojów alkoholowych nie może być jednocześnie promocją tych napojów w rozumieniu ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Nie można zatem przyjąć, że czynności stanowiące reklamę napojów alkoholowych w rozumieniu ustawy mogą być uznane za inne formy publicznego zachęcania do nabywania napojów alkoholowych, a tym samym za promocję napojów alkoholowych w rozumieniu art. 2[1] ust. 1 pkt 2 ustawy.
Wyrok WSA z dnia 13 sierpnia 2024 r., I SA/Bk 206/24
Standard: 88762 (pełna treść orzeczenia)
Zakaz promocji alkoholu określony w ustawie ma charakter powszechny (dotyczy osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej – art. 13[1] ust. 9 ustawy), a nie tylko podmiotów prowadzących działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży alkoholu, a to oznacza, iż promocja alkoholu nie musi pozostawać w związku przyczynowym dotyczącym warunków sprzedaży alkoholu. Naruszenie zakazu promocji alkoholu, o jakiej mowa w art. 13[1], zagrożone jest karą, o jakiej mowa w art. 45[2] ust. 1 ustawy, przy czym jeżeli czyn polegający na prowadzeniu promocji został popełniony w zakresie działalności przedsiębiorcy, za sprawcę czynu zabronionego uznaje się osobę odpowiedzialną za zlecenie lub prowadzenie reklamy napojów alkoholowych.
Wyrok WSA z dnia 12 sierpnia 2015 r., III SA/Wr 414/15
Standard: 88780 (pełna treść orzeczenia)