Wnioski w sprawie ustalenia prawa do świadczenia wychowawczego na kolejny okres (art. 21 u.p.p.w.d.)

Ustawa o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci (800 plus)

Zgodnie z art. 18 ust. 1 u.p.p.w.d. prawo do świadczenia wychowawczego ustalane jest na okres od dnia 1 czerwca do dnia 31 maja roku następnego. Na podstawie zaś art. 18 ust. 2 u.p.p.w.d. prawo do świadczenia wychowawczego ustala się, począwszy od miesiąca, w którym wpłynął wniosek z prawidłowo wypełnionymi dokumentami, do końca okresu, o którym mowa w ust. 1, nie wcześniej niż od dnia odpowiednio urodzenia się dziecka, objęcia dziecka opieką lub przysposobienia dziecka. W myśl art. 21 ust. 3 u.p.p.w.d. wnioski w sprawie ustalenia prawa do świadczenia wychowawczego na kolejny okres są przyjmowane od dnia 1 kwietnia danego roku, a w przypadku wniosków składanych drogą elektroniczną - od dnia 1 lutego danego roku.

Zważywszy na treść art. 28 u.p.p.w.d., znajdujący w sprawie zastosowanie art. 61 § 3 k.p.a. stanowi, że datą wszczęcia postępowania na żądanie strony jest dzień doręczenia żądania organowi administracji publicznej. Wskazany przepis określa zdarzenie, z jakim wiązać należy datę wszczęcia postępowania administracyjnego na żądanie strony, a nie datę, do której żądanie takie może być zgłoszone. Data ta nie wyznacza nowego, ani też innego terminu zgłoszenia żądania (wniosku) strony, niż ten wynikający z przepisów prawa materialnego. W świetle art. 18 ust. 1 i 2 oraz art. 21 ust. 3 u.p.p.w.d. w zw. z art. 61 § 3 k.p.a. doręczenie organowi wniosku o ustalenie prawa do świadczenia wychowawczego jest zatem czynnikiem uruchamiającym postępowanie w sprawie świadczenia wychowawczego.

Termin z art. 18 ust. 2 u.p.p.w.d. ma charakter materialnoprawny. Terminy prawa materialnego nie podlegają natomiast modyfikacji przez organ, z tego też względu niedopuszczalne jest ich przywrócenie (wyrok WSA w Gliwicach z 11 października 2019 r., II SA/Gl 737/19, wyrok WSA w Gorzowie Wlkp. z 30 stycznia 2014 r., II SA/Go 974/13, WSA w Szczecinie z 7 listopada 2019 r., II SA/Sz 746/19, WSA w Poznaniu z 28 maja 2020 r. IV SA/Po 1104/19). Skoro zatem wskazany w art. 18 ust. 2 u.p.p.w.d. początek przyznania świadczenia – od daty złożenia wniosku – nie jest terminem, który podlega przywróceniu, to w razie jego niedochowania skarżący nie może żądać przyznania świadczenia wstecz

Wyrok WSA z dnia 4 grudnia 2024 r., IV SA/Wr 368/24

Standard: 86516 (pełna treść orzeczenia)

Obowiązek określony w art. 21 ust. 6 stanowi rozwinięcie zasady udzielania informacji określonej w art. 9 k.p.a. "Realizacja tego obowiązku, jak się wydaje, zostaje spełniona poprzez zamieszczenie przedmiotowej informacji w Biuletynie Informacji Publicznej organu realizującego świadczenie, w formie ogłoszenia w siedzibie organu, czy też poprzez informacje udzielane w punktach informacyjnych organu lub też inne formy upublicznienia informacji przyjęte w lokalnym społeczeństwie (ulotki, ogłoszenia prasowe itp.)" (R. Prokop [w:] Ustawa o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci. Komentarz, wyd. II, red. J. Blicharz, J. Glumińska-Pawlic, L. Zacharko, LEX/el. 2019, art. 21). Organ nie jest zatem zobowiązany do indywidualnego informowania o terminach do złożenia wniosku wszystkich potencjalnych wnioskodawców, którzy dopiero zamierzają wystąpić z wnioskiem o przyznanie świadczenia na kolejny okres świadczeniowy. Informacja taka powinna mieć natomiast charakter ogólnodostępny, co z kolei wymaga od strony pewnej aktywności w celu jej uzyskania. W niniejszej sprawie organ, nie informując indywidualnie skarżącej o terminie składania wniosku, nie naruszył zatem art. 21 ust. 6 ustawy o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci.

Wyrok WSA z dnia 1 września 2022 r., I SA/Wa 498/22

Standard: 86514 (pełna treść orzeczenia)

Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z serwisu akceptujesz politykę prywatności i cookies.