Zatrudnienie kierowników jednostek organizacyjnych pomocy społeczne przez zarząd powiatu (art. 112 ust. 7 u.p.s.)

Organizacja pomocy społecznej (art. 110 - 125 u.p.s.)

Wyświetl tylko:

Żeby zobaczyć pełną treść należy się zalogować i wykupić dostęp.

Art. 32 ust. 2 pkt 5 ustawy z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym ma charakter przepisu ustrojowego, określającego wykonawczy charakter funkcji zarządu powiatu i przykładowo wskazuje formy realizacji tej funkcji, m. in. poprzez zatrudnianie i zwalnianie kierowników jednostek organizacyjnych powiatu (art. 19 pkt 19 i art. 112 ust. 1 ustawy z 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, tekst jedn. Dz. U. z 2017 r., poz. 1769 ze zm.). W wykonywaniu tych zadań jednostki te są samodzielne (art. 2 ust. 1 – 3 ustawy z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym), ale zobowiązane są również do bezwzględnego przestrzegania zasady praworządności.

Ponieważ przepisy prawa nie zawierają materialnoprawnej normy prawa administracyjnego, określającej przesłanki zwalniania kierowników takiej jednostki organizacyjnej powiatu (art. 112 ust. 7 ww. ustawy) z tego względu słusznie rozwiązanie stosunku pracy powinno zostać szczegółowo uzasadnione w akcie prawnym ten stosunek rozwiązującym.

Korzystanie przez organ jednostki samorządu terytorialnego z władczych kompetencji administracyjnych na podstawie przepisów norm materialnych nieokreślających przesłanek rozstrzygnięcia wymaga od niego przede wszystkim prawidłowego, spójnego logicznie i w pełni odzwierciedlającego motywy uzasadnienia podejmowanych aktów decyzyjnych. 

Wyrok NSA z dnia 18 listopada 2020 r., I OSK 3294/18

Standard: 86316 (pełna treść orzeczenia)

Procedura powołania osoby kierującej ośrodkiem wsparcia a ściślej m.in. potrzeba zasięgnięcie opinii kierownika powiatowego centrum pomocy rodzinie o kandydacie na kierownika ośrodka wsparcia (art. 112 ust. 7 ustawy o pomocy społecznej przemawia za wyodrębnieniem ośrodka wsparcia. Jeżeliby zatem przyjąć, iż ośrodek taki jest włączony w strukturę organizacyjną PCPR, to kierownik ośrodka wsparcia będący jednocześnie kierownikiem PCPR musiałby wyrażać opinię o samym sobie. Z oczywistych względów działanie takie jest niedopuszczalne.

Wyrok NSA z dnia 27 stycznia 2011 r., II OSK 2258/10

Standard: 86321 (pełna treść orzeczenia)

Komentarz składa z 472 słów. Wykup dostęp.

Standard: 86317

Komentarz składa z 331 słów. Wykup dostęp.

Standard: 86315

Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z serwisu akceptujesz politykę prywatności i cookies.