Odmowa przyznania pomocy pieniężnej na usamodzielnienie (art. 89 ust. 7 u.p.s.)
Pomoc dla osób usamodzielnianych (art. 70 - 90a u.p.s.)
Żeby zobaczyć pełną treść należy się zalogować i wykupić dostęp.
Pomimo, iż przepis art. 88 ust. 6 ustawy – w swym literalnym brzmieniu - jako warunek uzyskania przez osobę usamodzielnianą pomocy na zagospodarowanie w formie rzeczowej, wskazuje samo zadeklarowanie się tej osoby do realizacji indywidualnego programu usamodzielniania, to należy uznać, iż przerwanie realizowanego już programu może stanowić podstawę do odmowy przyznania przedmiotowej pomocy. W literaturze przyjmuje się bowiem, iż przyznanie pomocy na usamodzielnianie następuje pod warunkiem realizacji programu (por. W. Maciejko, P. Zaborniak: Ustawa o pomocy społecznej. Komentarz. Warszawa 2010, s. 379).
Wyrok WSA z dnia 31 maja 2012 r., II SA/Lu 328/12
Standard: 85980 (pełna treść orzeczenia)
Okoliczność skazania prawomocnym wyrokiem sądu za popełnione przestępstwo nie może być traktowana jako wystarczająca przesłanka odmowy przyznania pomocy pieniężnej per se.
Z samej natury przestępstwa wynika, że godzi ono w porządek i interes publiczny. Mimo to ustawodawca nie wyłączył osób skazanych za ich popełnienie z kręgu podmiotów uprawnionych do otrzymania pomocy pieniężnej w sposób kategoryczny. Oznacza to w konsekwencji, że organ rozpatrujący sprawę musi poszukiwać argumentów przemawiających za jej przyznaniem bądź odmową przyznania w innej sferze wartości.
Przepis art. 89 ust. 7 ustawy o pomocy społecznej został oparty na instytucji uznania administracyjnego, które polega na tym, że organ administracji publicznej ma możliwość wyboru pozytywnego lub negatywnego dla strony rozstrzygnięcia. Podkreślenia jednak wymaga, iż wybór ten poprzedzać musi zgromadzenie materiału dowodowego, ustalenie stanu faktycznego i przeprowadzenie wnioskowania opartego na zasadach logicznego rozumowania i doświadczenia życiowego. Co istotne, wymaga się, aby wszystkie te elementy znalazły odzwierciedlenie w uzasadnieniu podjętego rozstrzygnięcia, zwłaszcza jeśli jest ono dla strony niekorzystne. Na organie spoczywa również konieczność wyważenia interesu społecznego oraz interesu obywatela. Organ zobowiązany jest po zgromadzeniu pełnego materiału dowodowego w sprawie uwzględnić oba te aspekty sprawy i dokonać wyboru chronionych wartości. Wybór ten pociąga za sobą konieczność szczegółowego uzasadnienia w razie przyznania pierwszeństwa względom społecznym nad indywidualnym. Zatem w razie wydania negatywnej dla strony decyzji opartej na uznaniu administracyjnym za udzieleniem ochrony interesowi społecznemu, muszą przemawiać istotne przesłanki, wykluczające przyznanie tej ochrony stronie postępowania.
Wyrok WSA z dnia 7 lipca 2010 r., II SA/Łd 510/10
Standard: 85993 (pełna treść orzeczenia)