Wybór domu pomocy społecznej do którego ma być kierowana osoba
Prawo do umieszczenia w domu pomocy społecznej w systemie pomocy społecznej; przesłanki umieszczenia w DPS (art. 54 u.p.s.)
Żeby zobaczyć pełną treść należy się zalogować i wykupić dostęp.
Organ pomocy społecznej dokonując wyboru domu pomocy społecznej do którego ma być kierowana osoba zobowiązany jest brać pod uwagę okoliczności takie jak zakres świadczonych usług odpowiadający indywidualnym potrzebom osoby kierowanej, z uwzględnieniem wolności, intymności, godności, poczucia bezpieczeństwa, stopnia fizycznej i psychicznej sprawności. Organ nie powinien tym samym ograniczać się jedynie do typu domu pomocy społecznej, czasu oczekiwania na miejsce w tym domu i zakresu świadczonych w nim usług. Musi zatem uwzględniać również indywidualne potrzeby osoby kierowanej, a zatem również jej poczucie bezpieczeństwa, które wiąże się m.in. z nastawieniem do danej placówki (i jej personelu) i może mieć związek z faktem wcześniejszego pobytu w konkretnej placówce.
Wyrok WSA z dnia 19 marca 2024 r., II SA/Łd 1086/23
Standard: 85954 (pełna treść orzeczenia)
Przy skierowaniu do domu pomocy społecznej, który nie jest prowadzony na zlecenie wójta, nie obowiązuje kryterium związane z bliskością lokalizacji.
Przepis art. 65 ust. 2 u.p.s. wskazuje wprawdzie, że organ może kierować, co oznacza, że organ ma pewną swobodę w ocenie zasadności kierowania do tego typu ośrodka. Nie powinno jednak budzić wątpliwości, że rozpoznanie wniosku wymaga wówczas uwzględnienia słusznego interesu Strony, o ile nie koliduje to wyraźnie z ważnym interesem publicznym. Wynika to zarówno z ogólnej zasady określonej w art. 7 k.p.a., zgodnie z którą organ powinien załatwić sprawę mając na względzie interes społeczny i słuszny interes obywateli oraz z zasad udzielania pomocy społecznej, w tym określonej w art. 3 ust. 3 u.p.s.
Wyrok WSA z dnia 27 grudnia 2023 r., IV SA/Wr 353/23
Standard: 85973 (pełna treść orzeczenia)
W sytuacji, gdy wniosek dotyczy skierowania do DPS prowadzonego przez podmiot niepubliczny, który nie jest prowadzony na zlecenie wójta (burmistrza, prezydenta miasta) lub starosty, organ ma obowiązek ustalić przede wszystkim dostępność miejsc w DPS o zasięgu gminnym lub powiatowym. Rozpatrzenie takiego wniosku nie może odbyć się w oderwaniu od treści art. 54 ust. 1 ustawy, co oznacza obowiązek ustalenia, czy osoba wymaga całodobowej opieki z powodu wieku, choroby lub niepełnosprawności, czy może samodzielnie funkcjonować w codziennym życiu, czy osobie takiej można zapewnić niezbędną pomoc w formie usług opiekuńczych.
Umieszczenie osoby w domu pomocy społecznej jest ostatecznością i powinno być poprzedzone oceną możliwości udzielenia pomocy osobie potrzebującej w miejscu jej zamieszkania oraz zbadaniem jej sytuacji rodzinnej. Skierowanie do domu pomocy społecznej wymaga zatem oceny stanu zdrowia danej osoby oraz możliwości korzystania przez nią z pomocy środowiskowej, w szczególności zaś zbadania możliwości zorganizowania usług opiekuńczych w miejscu zamieszkania lub w ośrodku wsparcia (por. I. Sierpowska, Komentarz do art. 54 ustawy o pomocy społecznej, wyd. IV. Wolters Kluwer Polska, 2017, dostępny w Systemie Informacji Prawnej Lex).
Ocena, czy osobie potrzebującej można zapewnić niezbędną pomoc w formie usług opiekuńczych dotyczy również sytuacji, gdy osoba taka przebywa w DPS na zasadach komercyjnych. Zdarzyć może się bowiem sytuacja, gdy osoba potrzebująca, z uwagi na zmianę sytuacji majątkowej własnej, czy też możliwości majątkowych osób jej najbliższych, które pomagają w udźwignięciu kosztów pobytu w DPS, nie będzie już w stanie pokrywać we własnym zakresie tych kosztów.
Okoliczność, że osoba przebywa w DPS i ma zapewnioną tam opiekę całodobową w pełnym wymaganym zakresie, nie może sama z siebie stanowić o odmowie uwzględnienia wniosku o skierowanie do takiego DPS na mocy decyzji wydanej na podstawie art. 59 ust. 1 w zw. z art. 65 ust. 2 ustawy. Wydanie decyzji w tym przedmiocie musi zostać poprzedzone ustaleniami w zakresie możliwości finansowych, stanu majątkowego osoby wymagającej całodobowej opieki oraz osób mu najbliższych, które – tak jak w niniejszym przypadku – partycypują w kosztach pobytu.
Wyrok WSA z dnia 10 marca 2020 r., II SA/Bk 110/20
Standard: 85969 (pełna treść orzeczenia)
Standard: 39172 (pełna treść orzeczenia)
Standard: 85953 (pełna treść orzeczenia)
Standard: 85955 (pełna treść orzeczenia)