Następstwo prawne w wypadku wnioskowania o zasiłek celowy; wznowienie postępowania o przyznanie zasiłku

Podmiotowy zakres prawa do pomocy społecznej (art. 5 u.p.s.) Zasiłek celowy (art. 39 - 41 u.p.s.)

Sąd orzekający w niniejszej sprawie podziela pogląd wyrażony w uzasadnieniu wyroku WSA w Rzeszowie z 8 sierpnia 2013 r. II SA/Rz 414/13, wg którego to, że wniosek o taki zasiłek składa konkretny członek rodziny nie powoduje, że staje się on świadczeniem związanym wyłącznie z wnioskodawcą, skoro adresatem tego świadczenia pod warunkiem wspólnego zamieszkiwania w zniszczonym domu lub lokalu mieszkalnym może być również rodzina. Świadczenie to będzie więc możliwe do przyznania, jeżeli na budynek lub lokal mieszkalny zniszczony w wyniku klęski żywiołowej wniosek złoży inny, żyjący członek tej rodziny, co tym samym oznacza dopuszczenie następstwa prawnego wynikającego z tego samego stanu faktycznego i podstawy prawnej. Rozciąga się to również zatem na możliwość złożenia przez takiego członka rodziny - będącego następcą prawnym wspólnie zamieszkującego z nim zmarłego – wniosku o wznowienie postępowania o przyznanie zasiłku z tytułu klęski żywiołowej, który może działać osobiście lub przez pełnomocnika, gdyż jak wynika z art. 32 K.p.a., poza czynnościami których charakter wymaga osobistego działania strony, nie ogranicza on czynności które w postępowaniu administracyjnym mogą być dokonane przez pełnomocnika.

Wyrok WSA z dnia 8 maja 2019 r., II SA/Rz 154/19

Standard: 85742 (pełna treść orzeczenia)

Dopuszczalna jest ze względu na przedmiot sprawy możliwość następstwa prawnego określonego w art. 30 § 4 k.p.a. w sprawie o przyznanie zasiłku celowego na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy o pomocy społecznej

Pomoc wynikająca z 40 ust. 2 ustawy powinna być skierowana do osób zamieszkujących w domach czy lokalach, które stanowiły ich centrum życiowe, a następnie uległy zniszczeniu lub uszkodzeniu i w związku z tym osoby te znalazły się w trudnej sytuacji życiowej. Zatem adresatami pomocy określonej w art. 40 ust. 2 ustawy jest rodzina, która została dotknięta klęską żywiołową. To, że wniosek o zasiłek celowy składa konkretny członek rodziny nie powoduje, że świadczenie z pomocy społecznej staje się świadczeniem związanym wyłącznie z wnioskodawcą, skoro adresatem tego świadczenia jest również rodzina zamieszkująca wspólnie w zniszczonym powodzią domu lub lokalu mieszkalnym. 

W postępowaniu administracyjnym dopuszczalność następstwa uzależniona jest od łącznego zaistnienia trzech przesłanek. Pierwszą stanowi rodzaj sprawy - przedmiot postępowania; drugą - wystąpienia zdarzenia w postaci zbycia prawa lub śmierci strony; trzecią - zdarzenie wypełniające przesłankę drugą musi nastąpiło w określonych granicach czasowych to jest w toku postępowania. Tok postępowania rozpoczyna się z dniem wszczęcia postępowania. Dla postępowania uruchamianego na żądanie strony, zgodnie z art. 61 § 3 k.p.a., datą wszczęcia jest dzień doręczenia żądania organowi administracji publicznej. Moment zakończenia postępowania wyznacza data najpóźniejszego doręczenia decyzji ostatecznej.

Wyrok WSA z dnia 8 sierpnia 2013 r., II SA/Rz 414/13

Standard: 85740 (pełna treść orzeczenia)

Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z serwisu akceptujesz politykę prywatności i cookies.