Opłaty za pobyt w ośrodkach wsparcia i mieszkaniach chronionych; charakter decyzji ustalającej opłatę (art. 97 ust. 1 u.ps.)

Opłaty za pobyt w ośrodkach wsparcia i mieszkaniach treningowych lub wspomaganych (art. 97 u.p.s.)

Wyświetl tylko:

Żeby zobaczyć pełną treść należy się zalogować i wykupić dostęp.

Zasady ustalania wysokości opłaty zawarte w akcie prawa miejscowego nie mogą pozostawiać żadnej swobody organowi, który wydaje decyzję w oparciu o art. 97 ust. 1 i 1a u.p.s. Uregulowania uchwały podjętej na podstawie art. 97 ust. 5 u.p.s. winny więc wskazywać konkretne stawki opłat (wskaźniki wyrażone w procentach) liczone od dochodu.

Skoro ustawodawca nie wprowadza uznania administracyjnego po stronie organu wydającego decyzję o opłacie, o której mowa w art. 97 ust. 1 u.p.s., to owo uznanie nie może być wykreowane na podstawie norm prawa miejscowego.

Zakreślenie jedynie górnej granicy stawki procentowej odnoszącej się do dochodu świadczeniobiorcy wprowadza uznaniowość w procesie ustalania opłaty za pobyt w placówce. Taki zabieg jest niedopuszczalny, a także wykracza poza ramy delegacji ustawowej z art. 95 ust. 5 u.p.s. 

Art. 97 ust. 1 u.p.s. nie przewiduje, aby organ wydający decyzję w tej materii działał w ramach tzw. uznania administracyjnego. Na marginesie zasygnalizować należy, że art. 97 ust. 1 u.p.s. nie wprowadza żadnych kryteriów, którymi miałby posługiwać się organ administracji przy różnicowaniu wysokości opłat w ramach tego samego zakresu dochodowego. Delegacja ustawowa z art. 95 ust. 5 u.p.s. nie upoważnia organu uchwałodawczego do stanowienia tego typu uregulowań.

Wyrok WSA z dnia 4 grudnia 2024 r., II SA/Gl 1283/24

Standard: 85506 (pełna treść orzeczenia)

Opłata, o której mowa w art. 97 ust. 1 u.p.s. jest ustalana w drodze decyzji administracyjnej (por. wyrok NSA z 14 lutego 2017 r. I OSK 1705/15; S. Nitecki, Komentarz do ustawy o pomocy społecznej, Wrocław 2013, s. 681).

Decyzja wydawana na podstawie art. 97 ust. 1 u.p.s. nie jest decyzją uznaniową (por. wyrok NSA z 24 kwietnia 2020 r. I OSK 791/19).

Za powyższa kwalifikacją owej decyzji przemawia konstrukcja analizowanego przepisu, z którego nie można wyprowadzić uznania administracyjnego w zakresie określenia wysokości opłaty.

Użyty w powołanym przepisie zwrot "w uzgodnieniu z osobą kierowaną" nie może być interpretowany jako obowiązek uzgodnienia wysokości opłaty pomiędzy organem a osobą kierowaną (odmiennie I. Sierpowska, Pomoc społeczna. Komentarz, wyd. IV WKP 2017 Lex komentarz do art. 97).

Wyrok NSA z dnia 14 marca 2024 r., I OSK 314/23

Standard: 85509 (pełna treść orzeczenia)

Czynnikiem wpływającym na ustalenie poziomu odpłatności winna być sytuacja dochodowa osoby korzystającej z danej formy świadczenia, co skutkować winno przyjęciem, że im wyższy poziom dochodu danej osoby, tym większa jej partycypacja w kosztach udzielanej pomocy (por. Wyrok WSA w Gliwicach z 19.10.2016 r., IV SA/Gl 78/16).

Wyrok NSA z dnia 14 czerwca 2023 r., II SA/Łd 409/23

Standard: 85541 (pełna treść orzeczenia)

Komentarz składa z 107 słów. Wykup dostęp.

Standard: 85535 (pełna treść orzeczenia)

Komentarz składa z 120 słów. Wykup dostęp.

Standard: 85533 (pełna treść orzeczenia)

Komentarz składa z 63 słów. Wykup dostęp.

Standard: 85517 (pełna treść orzeczenia)

Komentarz składa z 82 słów. Wykup dostęp.

Standard: 85522 (pełna treść orzeczenia)

Komentarz składa z 202 słów. Wykup dostęp.

Standard: 85525 (pełna treść orzeczenia)

Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z serwisu akceptujesz politykę prywatności i cookies.