Organ gminy właściwy do ustalenia sposobu sprawienia pogrzebu

Sprawienie pogrzebu (art. 44 u.p.s.) Wykonywanie zadań pomocy społecznej w gminach (art. 110 u.p.s.)

Wyświetl tylko:

Żeby zobaczyć pełną treść należy się zalogować i wykupić dostęp.

Z wyrażonej w art. 18 ust.1 u.s.g. zasady domniemania kompetencji rady gminy wynika, że organem właściwym do określenia sposobu sprawienia pogrzebu jest organ stanowiący gminy, którego prawną formę działania stanowią uchwały. 

Wyrok WSA z dnia 29 maja 2025 r., II SA/Sz 126/25

Standard: 89327 (pełna treść orzeczenia)

Ustalenie sposobu sprawienia pogrzebu powinno mieć charakter ogólny i przybrać formę określonych zasad obowiązujących przy organizacji każdego pogrzebu przez gminę. Pozostaje to we właściwości rady gminy, zaś aktem z którego muszą wynikać wiążące organ pomocy społecznej ustalenia w zakresie sposobu sprawienia pogrzebu jest uchwała rady gminy (por. W. Maciejko (w:) W. Maciejko, P. Zaborniak, Ustawa o pomocy społecznej, Komentarz, Wydanie 4, Warszawa 2013, tak też S. Nitecki, Komentarz do ustawy o pomocy społecznej, Wrocław 2013).

Nie budzi wątpliwości, że wszelkiego rodzaju rozstrzygnięcia (akty woli) podejmowane przez radę gminy mają formę uchwały (por. wyrok NSA z 13 listopada 2008 r., II OSK 1262/08).

Bezsprzecznie zaskarżona uchwała nie była aktem prawa miejscowego, mogła więc kompleksowo regulować sposób sprawiania pogrzebu na terenie gminy. Wbrew literalnemu brzmieniu art. 93 ust. 1 Konstytucji przyjmuje się, że w odróżnieniu od aktów prawa powszechnie obowiązującego, akty prawa wewnętrznego mają charakter otwarty - organy wyliczone w tym przepisie (Rada Ministrów, Prezes Rady Ministrów) nie tworzą katalogu zamkniętego, stanowiąc jednie przykładową enumerację podmiotów wyposażonych w kompetencję wydawania aktów normatywnych o charakterze wewnętrznym (K. Działocha, art. 94, (w:) K. Działocha, L. Garlicki, P. Sarnecki, W. Sokolewicz, J. Trzciński, Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej. Komentarz, t. II, Warszawa 2001). Oznacza to, że przedmiotową kompetencję można rozciągnąć na organy jednostek samorządu terytorialnego.

Wyrok WSA z dnia 19 października 2023 r., II SA/Sz 599/23

Standard: 85461 (pełna treść orzeczenia)

Komentarz składa z 259 słów. Wykup dostęp.

Standard: 85468

Komentarz składa z 386 słów. Wykup dostęp.

Standard: 85471

Komentarz składa z 306 słów. Wykup dostęp.

Standard: 85473

Komentarz składa z 128 słów. Wykup dostęp.

Standard: 85475

Komentarz składa z 75 słów. Wykup dostęp.

Standard: 85476

Komentarz składa z 335 słów. Wykup dostęp.

Standard: 89329

Komentarz składa z 247 słów. Wykup dostęp.

Standard: 87690

Komentarz składa z 489 słów. Wykup dostęp.

Standard: 87692

Komentarz składa z 64 słów. Wykup dostęp.

Standard: 85481

Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z serwisu akceptujesz politykę prywatności i cookies.