Kryptoreklama; ukryty przekaz handlowy dostawcy usługi medialnej (art. 4 pkt 20 u.r.t.)

Reklama Nieuczciwa reklama (art. 16 - 17 u.z.n.k.)

Wyświetl tylko:

Zgodnie z art. 4 pkt 20 ustawy z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji (Dz.U. 2019, poz. 361 ze zm., dalej: „u.r.t.”) ukrytym przekazem handlowym jest przedstawianie w audycjach towarów, usług, nazwy, firmy, znaku towarowego lub działalności przedsiębiorcy będącego producentem towaru lub świadczącego usługi, jeżeli zamiarem dostawcy usługi medialnej, w szczególności związanym z wynagrodzeniem lub uzyskaniem innej korzyści, jest osiągnięcie skutku reklamowego oraz możliwe jest wprowadzenie publiczności w błąd co do charakteru przekazu.

Przytoczony przepis zawiera definicję legalną ukrytego przekazu handlowego, a zatem zgodnie z wolą ustawodawcy, oceniając, czy określony materiał może być uznany za ukryty przekaz handlowy, organ stosujący prawo związany jest wskazanymi kryteriami. Definicja legalna to bowiem norma prawna nakazująca pomiotom dokonującym interpretacji tekstu prawnego przyjmowanie określonego znaczenia zdefiniowanego w niej wyrazu albo wyrażenia.

Zgodnie z przytoczoną definicją, aby określony przekaz mógł zostać uznany za ukryty przekaz handlowy:

1) musi on dotyczyć towarów, usług, nazwy, firmy znaku towarowego lub świadczącego obsługi,

2) zostać przedstawiony,

3) przedstawienie to musi zostać dokonane w ramach audycji,

4) zamiarem dostawcy usługi medialnej jest osiągniecie skutku reklamowego,

5) zachodzi możliwość wprowadzenia publiczności w błąd co do charakteru przekazu.

Dodatkowo ustawodawca wskazuje, że zamiar, o którym mowa w warunku 4 w szczególności może być związany z wynagrodzeniem lub osiągnięciem innej korzyści.

A contrario brak realizacji chociaż jednej z wymienionych przesłanek powoduje, że określony przekaz, zgodnie z wolą ustawodawcy, nie może zostać zakwalifikowany jako ukryty przekaz handlowy, a tym samym nie znajduje wobec niego zastosowanie art. 16c pkt 1 u.r.t. Stosowanie do konstrukcji analizowanej definicji legalnej, ustalenie zamiaru dostawcy usługi medialnej pozostaje niezależne od oceny możliwości wprowadzenia publiczności w błąd co do charakteru przekazu.

Czwarty z wyróżnianych elementów wskazuje na zamiar dostawcy usługi medialnej w postaci osiągniecia skutku reklamowego. Ustawodawca jednoznacznie określił, że w przypadku ukrytego przekazu handlowego celem działania dostawcy usługi medialnej jest promocja określonego towaru lub usługi. W doktrynie podkreśla się, że zamiar ten musi zostać wykazany, wskazując dodatkowo, że nie dojdzie do naruszenia zakazu stosowania ukrytego przekazu handlowego, jeżeli zachowanie dostawcy usługi medialnej będzie cechować wina nieumyślna: niedbalstwo lub lekkomyślność (A. Niewęgłowski (red.), Ustawa o radiofonii i telewizji. Komentarz, Warszawa 2021, s. 121).

W odniesieniu do analizowanego warunku, ustawodawca wprowadził domniemanie faktyczne, zgodnie z którym zamiar osiągnięcia skutku reklamowego w szczególności wiąże się z wynagrodzeniem lub uzyskaniem innej korzyści przez dostawcę usługi medialnej. Posłużenie się przez ustawodawcę określeniem „w szczególności” oznacza jednocześnie, że zamiar osiągnięcia skutku reklamowego nie wyczerpuje się we wskazanych przesłankach. Tym samym przyjąć należy, że zamiar ten może występować niezależnie od wskazanych przez ustawę szczególnych okoliczności.

Oceniając zamiar dostawcy usługi medialnej w postaci osiągnięcia skutku reklamowego, należy przede wszystkim uwzględnić sposób prezentacji towaru lub usługi, który ma zachęcić odbiorcę do jej nabycia (por. J. Szwaja (red.), Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Komentarz, Warszawa 1994, s. 148-149; E. Nowińska, K. Szczepanowska-Kozłowska (red.), Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Komentarz, Warszawa 2022, s. 419-420).

Co do zasady nie można się zgodzić ze stanowiskiem, że przekaz w całości poświęcony tylko jednemu produktowi sam w sobie musi mieć charakter ukrytej reklamy, gdyż w ten sposób dochodzi do jego nadmiernego wyeksponowania. Jak bowiem wynika z powyższych uwag, przedmiot wypowiedzi, z perspektywy funkcji wypowiedzi, co do zasady nie przekłada się na jej charakter. Innymi słowy, to nie to, czego dotyczy przekaz, lecz to jak został on skonstruowany, determinuje ocenę, czy jego celem jest osiągnięcie skutku reklamowego. Okoliczność, że przekaz w całości poświęcony jest jednemu produktowi, w oderwaniu od innych okoliczności, w szczególności jego formy, nie określa więc jego charakteru.

Podobnie nie można się zgodzić ze stanowiskiem, że samo w sobie użycie w przekazie wyrażeń ocennych powoduje, iż funkcja sugestywna wypowiedzi zaczyna dominować nad jej funkcją deskryptywną. Wypowiedzi ocenne mogą bowiem np. opisywać reakcję rynku na dany towar lub usługę, a zatem stanowić element obiektywnej informacji. Podobnie dotyczyć one mogą cech określonego towaru, jak np. w przypadku urządzeń elektronicznych, ich budowy, łatwości użytkowania, rozdzielczości etc. W doktrynie wskazuje się wprost, że rzeczowe omówienie wad i zalet jakichś produktów w audycjach poświęconych takim prezentacjom, które – należy podkreślić – z natury rzeczy wymaga posłużenia się wyrażeniami ocennymi, nie posiada charakteru kryptoreklamy (J. Sobczak (w:), Radiofonia i telewizja. Komentarz, Kraków 2001, art. 16b, art. 16c).

Konsekwentnie nie samo występowanie wyrażeń ocennych, wartościujących, lecz cel ich użycia w ramach przekazu, determinuje jego charakter. W przypadku przekazu o charakterze reklamowym celem tym jest zamiar skłonienia kogoś do określonego zachowania, w szczególności wyboru towaru lub usługi. Wyrażenia ocenne mogą na taki zamiar wskazywać, w szczególności w razie ich nagromadzenia w ramach jednego przekazu, jednakże każdorazowo wymagają one ustalenia ich funkcji w obrębie danego przekazu.

Wyrok SN z dnia 11 grudnia 2024 r., II NSKP 61/23

Standard: 84949 (pełna treść orzeczenia)

Zakaz „kryptoreklamy”, przewidziany w dyrektywie 2005/29/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 maja 2005 r. dotyczącej nieuczciwych praktyk handlowych stosowanych przez przedsiębiorstwa wobec konsumentów na rynku wewnętrznym oraz zmieniającej dyrektywę Rady 84/450/EWG, dyrektywy 97/7/WE, 98/27/WE i 2002/65/WE Parlamentu Europejskiego i Rady oraz rozporządzenie (WE) nr 2006/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. 2005, L 149, s. 22). ma na celu ochronę zaufania konsumenta do neutralności treści publicystycznych i uniknięcie ukrytej reklamy zarówno w interesie konsumenta, jak i ewentualnych konkurentów reklamodawcy.

Na podstawie pkt 11 zdanie pierwsze załącznika I do dyrektywy 2005/29 praktyką handlową uznaną za nieuczciwą w każdych okolicznościach jest działanie przedsiębiorcy obejmujące wykorzystywanie treści publicystycznej w środkach masowego przekazu w celu promocji produktu, w sytuacji gdy przedsiębiorca zapłacił za tę promocję, a nie wynika to wyraźnie z treści lub z obrazów, lub z dźwięków łatwo rozpoznawalnych przez konsumenta. Praktyka ta jest zwana powszechnie „kryptoreklamą”.

Pkt 11 zdanie pierwsze załącznika I do dyrektywy 2005/29 został przyjęty w szczególności w celu zapewnienia, aby każda publikacja, na którą dany przedsiębiorca wywierał wpływ w swoim interesie handlowym, była wyraźnie zasygnalizowana i znana konsumentowi jako taka. W tym kontekście konkretna forma zapłaty, czy to w postaci zapłaty kwoty pieniężnej, czy to w postaci każdego innego rodzaju wynagrodzenia o charakterze majątkowym, nie ma znaczenia z punktu widzenia ochrony konsumenta i zaufania czytelników do neutralności prasy.

Dokonywanie wykładni pojęcia „zapłaty” w rozumieniu tego przepisu w ten sposób, że miałoby ono wymagać zapłaty kwoty pieniężnej, nie odpowiadałoby realiom praktyki dziennikarskiej i reklamowej oraz pozbawiałoby w znacznej mierze wspomniany przepis jego skuteczności (effet utile). Zapłata powinna dotyczyć promocji produktu za pomocą treści publicystycznej w środkach masowego przekazu, co oznacza istnienie niewątpliwego związku, w rozumieniu wynagrodzenia, między korzyścią majątkową przyznaną przez danego przedsiębiorcę a rzeczoną treścią publicystyczną.

Nieodpłatne udostępnienie przez przedsiębiorcę zdjęć objętych prawem autorskim na rzecz przedsiębiorstwa wydawniczego z sektora medialnego może stanowić bezpośrednią zapłatę za tę publikację, ponieważ zdjęcia te zawierają ujęcia lokali i produktów oferowanych do sprzedaży przez tego przedsiębiorcę w ramach rozpatrywanej akcji promocyjnej. Udostępnienie to ma bowiem wartość majątkową i ma na celu promocję sprzedaży produktów odnośnego przedsiębiorcy.

Pkt 11 zdanie pierwsze załącznika I do dyrektywy 2005/29 nie zawiera żadnego przepisu dotyczącego minimalnej kwoty wartości zapłaty lub udziału tej zapłaty w kosztach całkowitych rozpatrywanej akcji promocyjnej, ani nie sprzeciwia się temu, by przedsiębiorstwo wydawnicze z sektora medialnego ponosiło część kosztów publikacji we własnym interesie.

Z całości powyższych rozważań wynika, że pkt 11 zdanie pierwsze załącznika I do dyrektywy 2005/29 należy interpretować w ten sposób, że przedsiębiorca „zapłacił” w rozumieniu tego przepisu za promocję produktu za pomocą publikacji treści publicystycznej, w przypadku gdy przedsiębiorca ten przyznał wynagrodzenie o wartości majątkowej w związku z tą publikacją, czy to w formie zapłaty kwoty pieniężnej, czy to w każdej innej formie, jeżeli istnieje niewątpliwy związek między przyznaną w ten sposób zapłatą przez wspomnianego przedsiębiorcę a ową publikacją. Ma to miejsce w szczególności w sytuacji bezpłatnego udostępnienia przez tego przedsiębiorcę zdjęć objętych prawem autorskim, na których widoczne są lokale handlowe przedsiębiorcy i produkty oferowane przez niego do sprzedaży.

Wyrok TSUE z dnia 2 września 2021 r., C-371/20

Standard: 84951 (pełna treść orzeczenia)

Istnienie zapłaty lub podobnego wynagrodzenia nie stanowi niezbędnego elementu dla stwierdzenia, że kryptoreklama ma charakter zamierzony.

Kryptoreklama musi być „zamierzoną czynnością nadawcy, mającą pełnić funkcję reklamy.

Wyrok TSUE z dnia 9 czerwca 2011 r., C-52/10

Standard: 84953 (pełna treść orzeczenia)

Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z serwisu akceptujesz politykę prywatności i cookies.