Zmiana płci w orzecznictwie ETPCz

Prawo do tożsamości płciowej; transseksualizm

Wyświetl tylko:

Żeby zobaczyć pełną treść należy się zalogować i wykupić dostęp.

Zgodnie z orzecznictwem Europejskiego Trybunału Praw Człowieka art. 8 EKPC chroni tożsamość seksualną danej osoby jako element konstytutywny i jeden z najbardziej intymnych aspektów jej życia prywatnego. Postanowienie to obejmuje prawo każdej osoby do ustalenia szczegółów swojej tożsamości jako jednostki ludzkiej, co obejmuje prawo osób transseksualnych do samorealizacji i integralności fizycznej i psychicznej oraz do poszanowania i uznawania ich tożsamości seksualnej (wyroki ETPC: z dnia 11 lipca 2002 r. w sprawie Christine Goodwin przeciwko Zjednoczonemu Królestwu; z dnia 12 czerwca 2003 r. w sprawie Van Kück przeciwko Niemcom; a także z dnia 19 stycznia 2021 r. w sprawie X i Y przeciwko Rumunii).

Ów art. 8 nakłada w tym celu na państwa, poza negatywnymi obowiązkami mającymi na celu ochronę osób transseksualnych przed arbitralną ingerencją władz publicznych, obowiązki pozytywne, co oznacza również wprowadzenie skutecznych i dostępnych procedur gwarantujących rzeczywiste poszanowanie ich prawa do tożsamości seksualnej. Ponadto z uwagi na szczególne znaczenie tego prawa państwom przysługuje jedynie ograniczony zakres uznania w tej dziedzinie (wyroki ETPC: z dnia 19 stycznia 2021 r. w sprawie X i Y przeciwko Rumunii; z dnia 1 grudnia 2022 r. w sprawie A.D. i in. przeciwko Gruzji).

Z orzecznictwa Europejskiego Trybunału Praw Człowieka wynika zatem, że na mocy wspomnianego art. 8 państwa są zobowiązane wprowadzić jasną i przewidywalną procedurę prawnego uznawania tożsamości płciowej, umożliwiającą zmianę płci, a zatem imienia i nazwiska lub osobistego kodu cyfrowego, w dokumentach urzędowych w sposób szybki, przejrzysty i dostępny (wyrok ETPC z dnia 19 stycznia 2021 r. w sprawie X i Y przeciwko Rumunii).

Wyrok TSUE z dnia 4 października 2024 r., C-4/23

Standard: 87596 (pełna treść orzeczenia)

W orzecznictwie Europejskiego Trybunału Praw Człowieka (dalej: „ETPCz”), w kontekście poszanowania życia prywatnego oraz integralności fizycznej - art. 3 ‎i art. 8 Konwencji praw człowieka i podstawowych wolności oraz w judykaturze Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej: „TSUE”) wskazuje się na konieczność ułatwienia osobom transpłciowym uznania, w ramach porządków prawnych krajowych, ich tożsamości płciowej, bez wymagania wykazania „nieodwracalnego charakteru transformacji wyglądu” w wyniku przeprowadzenia zabiegu chirurgicznego lub terapii prowadzących do sterylizacji (zob. wyrok ETPCz z 6 kwietnia 2017 r., nr 79885/12 oraz wyrok TSUE z 4 października 2024 r., ‎C-4/23).

Postanowienie SN z dnia 18 września 2024 r., II CSKP 55/23

Standard: 87594 (pełna treść orzeczenia)

Komentarz składa z 38 słów. Wykup dostęp.

Standard: 79747

Nota źródłowa

Komentarz składa z 57 słów. Wykup dostęp.

Standard: 79752

Nota źródłowa

Komentarz składa z 98 słów. Wykup dostęp.

Standard: 79750

Nota źródłowa

Komentarz składa z 40 słów. Wykup dostęp.

Standard: 79751

Nota źródłowa

Komentarz składa z 52 słów. Wykup dostęp.

Standard: 79746

Nota źródłowa

Komentarz składa z 192 słów. Wykup dostęp.

Standard: 79745

Nota źródłowa

Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z serwisu akceptujesz politykę prywatności i cookies.