Tryb sprostowania aktu stanu cywilnego w trybie administracyjnym
Sprostowanie aktu stanu cywilnego przez kierownika USC (art. 35 ust. 1 i 2 p.a.s.c. )
Żeby zobaczyć pełną treść należy się zalogować i wykupić dostęp.
Sprostowania aktu stanu cywilnego dokonuje się z urzędu, na wniosek osoby, której ten akt dotyczy, lub jej przedstawiciela ustawowego, na wniosek osoby mającej w tym interes prawny lub prokuratora, w formie czynności materialno-technicznej (art. 35 ust. 3).
Kierownik urzędu stanu cywilnego, dokonując sprostowania, wydaje wnioskodawcy odpis zupełny sprostowanego aktu stanu cywilnego (art. 35 ust. 8).
Z powyższego wynika zatem, że ustawa Prawo o aktach stanu cywilnego określa tryb sprostowania aktu przez kierownika urzędu stanu cywilnego jako czynność materialno-techniczną, nie mają tu zastosowania zatem przepisy kodeksu postępowania administracyjnego
Wyrok WSA z dnia 16 stycznia 2023 r., II SA/Wa 1545/22
Standard: 79710 (pełna treść orzeczenia)
W myśl zaś art. 35 ust. 3 p.a.s.c., sprostowania aktu stanu cywilnego dokonuje się z urzędu, na wniosek osoby, której ten akt dotyczy, lub jej przedstawiciela ustawowego, na wniosek osoby mającej w tym interes prawny lub prokuratora, w formie czynności materialno-technicznej.
Jeżeli kierownik urzędu stanu cywilnego uznaje, że brak jest podstaw do sprostowania aktu stanu cywilnego, wydaje decyzję o odmowie sprostowania tego aktu (art. 2 ust. 6 p.a.s.c.).
Wyrok WSA z dnia 17 marca 2021 r., IV SA/Wa 632/20
Standard: 79717 (pełna treść orzeczenia)