Bezczynność w udzieleniu informacji, która ma charakter rażącego naruszenia prawa
Udostępnianie informacji publicznej bez zbędnej zwłoki (art. 13 u.d.i.p.)
Żeby zobaczyć pełną treść należy się zalogować i wykupić dostęp.
O rażącym naruszeniu prawa mówimy przede wszystkim, jeżeli bezczynność jest wynikiem lekceważącego traktowania przez organ swoich obowiązków. Opóźnienie w udzieleniu skarżącemu wyczerpującej i szczegółowej odpowiedzi odnośnie punktu 5 wniosku złożonego na podstawie przepisów u.d.i.p. nie było znaczne i nie wynikało ze złej woli organu, który reagował niezwłocznie na pisma wnoszone przez skarżącego.
Wyrok WSA z dnia 23 sierpnia 2023 r., IV SAB/Wr 143/23
Standard: 75008 (pełna treść orzeczenia)
O rażącym naruszeniu prawa można mówić, gdy zwłoka w załatwieniu sprawy jest znaczna i jest efektem działań (zaniechań) organów, które można zinterpretować jako unikanie podejmowania rozstrzygnięcia, bądź lekceważenie praw stron domagających się czynności organu, które to czynności organ prowadzi w sposób nieefektywny, poprzez wykonywanie czynności pozornych, powodujących, że formalnie organ nie jest bezczynny. Bezczynność będzie miała charakter rażący, jeżeli brak działania organu w sposób oczywisty pozbawiony jest jakiegokolwiek racjonalnego usprawiedliwienia.
Długość trwania stanu bezczynności może być dodatkową przesłanką stwierdzenia rażącego charakteru naruszenia prawa przez organ (podobnie w wyroku NSA z dnia 16 września 2015 r., I OSK 722/15, NSA z dnia 27 marca 2013 r., sygn. akt II OSK 468/13 i w wyroku NSA z dnia 24 lipca 2015 r., II OSK 3267/14).
Wyrok WSA z dnia 7 czerwca 2018 r., IV SAB/Po 32/18
Standard: 75268 (pełna treść orzeczenia)
Standard: 75277