Jawność umów cywilnoprawnych; dostęp do danych osoby i wysokości jej wynagrodzenia kontrahenta instytucji publicznej
Ograniczenia prawa do informacji publicznej (art. 5 u.d.i.p.)
Żeby zobaczyć pełną treść należy się zalogować i wykupić dostęp.
Dane o kontrahentach jednostki samorządu terytorialnego, takie jak ich imiona i nazwiska, podlegają udostępnieniu w trybie informacji publicznej - i nie podlegają wyłączeniu z uwagi na prywatność tych osób wskazaną art. 5 ust. 2 u.d.i.p. (zob. wyroki NSA z dnia 11 grudnia 2014 r. I OSK 213/14, z dnia 4 lutego 2015 r., I OSK 531/14). Pogląd taki wyrażono także w orzecznictwie Sądu Najwyższego (wyrok SN z dnia 8 listopada 2012 r., I CSK 190/12).
Każda osoba zawierająca umowę z organem musi się liczyć z możliwością udostępniania danych dotyczących tych umów na podstawie przepisów u.d.i.p. Wobec kolizji prawa do informacji publicznej z prawem do ochrony danych osobowych, należy przyznać priorytet prawu do informacji publicznej zważywszy zwłaszcza na to, że nie istnieje przymus zawierania umów z podmiotami publicznymi.
Do prywatnej sfery życia zalicza się przede wszystkim zdarzenia i okoliczności tworzące sferę życia osobistego i rodzinnego. Szczególny charakter tej dziedziny życia człowieka uzasadnia udzielenie jej silnej ochrony prawnej. Nie znaczy to, by każda informacja dotycząca określonej osoby była informacją z dziedziny jej życia osobistego. Ujawnienie imion i nazwisk osób zawierających umowy cywilnoprawne z jednostką samorządu terytorialnego nie narusza prawa do prywatności tych osób, o którym mowa w art. 5 ust. 2 u.d.i.p.
Wyrok WSA z dnia 13 lipca 2023 r., III SAB/Gd 135/23
Standard: 74934 (pełna treść orzeczenia)
Każda osoba zawierająca umowę z organem gminy i pobierająca wynagrodzenie ze środków publicznych musi się liczyć z możliwością udostępniania danych dotyczących tych umów i pobieranych wynagrodzeń na podstawie przepisów u.d.i.p.
Wobec kolizji prawa do informacji publicznej z prawem do ochrony danych osobowych, należy przyznać priorytet prawu do informacji publicznej zważywszy zwłaszcza na to, że w ramach gospodarki rynkowej nie istnieje przymus zawierania umów z podmiotami publicznymi (Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 30 września 2022 r., IV SA/Po 305/22).
Zasada jawności gospodarki środkami publicznymi jest zasadą, która musi być bezwzględnie przestrzegana przez każdą jednostkę dysponującą publicznymi środkami finansowymi. Wydatkujący środki publiczne podlegają kontroli odpowiednich urzędów, kontroli politycznej oraz kontroli ze strony samych obywateli. Jakakolwiek reglamentacja informacji o działalności podmiotów publicznych w stosunku do tych podmiotów musi być podyktowana racjami znajdującymi swoje uzasadnienie w Konstytucji RP.
Wyrok WSA z dnia 11 maja 2023 r., IV SAB/Po 43/23
Standard: 74925 (pełna treść orzeczenia)