Pojęcie informacji przetworzonej

Udostępnienie informacji publicznej przetworzonej; szczególnie istotny interes publiczny (art. 3 ust. 1 pkt 1 u.d.i.p.)

Wyświetl tylko:

Żeby zobaczyć pełną treść należy się zalogować i wykupić dostęp.

W sprzeczności z zasadą dostępu do informacji publicznej pozostaje kwalifikowanie informacji publicznej jako informacji przetworzonej tylko z uwagi na fakt, że jest ona przygotowywana dla wnioskującego podmiotu poprzez czynności polegające na odnalezieniu odpowiednich dokumentów i odczytaniu z nich danych. Czynności te stanowią proste czynności kancelaryjno-biurowe o charakterze technicznym i należy wykluczyć, by wymagały one dokonania przez organ odpowiednich operacji myślowych - analiz, obliczeń, zestawień czy wyciągów, a zatem działania intelektualnego na zbiorze informacji prostych, prowadzonego do przekształcenia zbioru tych informacji w nową jakościowo informację przetworzoną. Dopiero ewentualnie ich skala może powodować, iż informacja publiczna byłaby kwalifikowana jako przetworzona, ale w tym przypadku organ nie wykazał aby zachodziła taka sytuacja.

Informacja przetworzona jest jakościowo nową informacją, nieistniejącą dotychczas w przyjętej ostatecznie treści i postaci. Przy czym przetworzeniem informacji jest zebranie lub zsumowanie, często na podstawie różnych kryteriów, pojedynczych wiadomości, znajdujących się w posiadaniu podmiotu zobowiązanego. Te pojedyncze wiadomości mogą być ze sobą w różny sposób powiązane i mogą występować w różnej formie. Przetworzenie jest równoznaczne z koniecznością odpowiedniego zestawienia informacji, samodzielnego ich zredagowania związanego z koniecznością przeprowadzenia przez zobowiązany podmiot czynności analitycznych, których końcowym efektem jest dokument pozwalający na dokonanie przez jednostkę samodzielnej interpretacji i oceny.

Informacją przetworzoną jest również ta udzielona na wniosek który obejmuje wprawdzie informacje proste, ale rozmiar i zakres żądanej informacji przesądza o tym, że jest to informacja przetworzona. To szeroki zakres wniosku, wymagający zgromadzenia, przekształcenia (zanonimizowania) i sporządzenia wielu kserokopii określonych dokumentów, może wymagać takich działań organizacyjnych i angażowania środków osobowych, które zakłócają normalny tok działania adresata wniosku i utrudniają wykonywanie przypisanych mu zadań. Informacja wytworzona w ten sposób, pomimo że składa się z wielu informacji prostych będących w posiadaniu organu, powinna być uznana za informację przetworzoną.

Informacja publiczna przetworzona jest wynikiem ponadstandardowego nakładu pracy podmiotu zobowiązanego, wymagającej użycia dodatkowych sił i środków oraz zaangażowania intelektualnego w stosunku do posiadanych przez niego danych i wyodrębniana w związku z żądaniem wnioskodawcy oraz na podstawie kryteriów przez niego wskazanych; jest to zatem informacja przygotowywana "specjalnie" dla wnioskodawcy wedle wskazanych przez niego kryteriów, na podstawie pierwotnego zasobu danych (zob. m.in. wyroki NSA: z 5 kwietnia 2013 r., I OSK 89/13; z 17 października 2006 r., I OSK 1347/05; z 12 grudnia 2012 r., I OSK 2149/12; z 3 października 2014 r., I OSK 747/14).

W ocenie Sądu bowiem informacja w zakresie w jakim odnosi się do zestawienia marek i modeli posiadanych pojazdów oraz rocznika produkcji to klasyczna informacja prosta. Można ją bezpośrednio odczytać z dowodów rejestracyjnych pojazdów. Nie będzie ona wymagała jakiegokolwiek nadmiernego zaangażowania, długotrwałego gromadzenia informacji, użycia dodatkowych sił i środków oraz zaangażowania intelektualnego w celu dokonania ich analizy w stosunku do posiadanych przez Spółkę danych, czy też działań o charakterze analitycznym. Nie wymaga ona niewątpliwie wymiernej pracy intelektualnej. Podobnie rzecz ma się w przypadku informacji o dacie, nazwie i adresie podmiotu, który wykonywał ostatni przegląd techniczny pojazdu. Te z kolei informacje wyczytać można w sposób prosty z zaświadczenia pokontrolnego, przekazywanego właścicielowi pojazdu po wykonanej kontroli – przeglądzie technicznym.

Analiza żądanych informacji wskazuje, iż w praktyce w analizowanym przypadku chodzi o jedynie o zbiorcze podanie wskazanych danych, bez ich dodatkowej "obróbki". Nie sposób przyjąć, iż mamy w tym zakresie do czynienia z ponadstandardowym nakładem pracy.

Wyrok WSA z dnia 14 marca 2025 r., II SA/Łd 46/25

Standard: 87672 (pełna treść orzeczenia)

Informacja publiczna przetworzona w chwili złożenia wniosku – co do zasady – nie istnieje. Jej wytworzenie wymaga przeprowadzenia przez podmiot zobowiązany pewnych czynności analitycznych, organizacyjnych i intelektualnych w oparciu o informacje proste.

Według orzecznictwa sądów administracyjnych, informacją przetworzoną jest również informacja wymagająca zgromadzenia, zanonimizowania, sporządzenia wielu kserokopii określonych dokumentów oraz może wymagać takich działań organizacyjnych i angażowania środków osobowych, które zakłócają normalny tok działania adresata wniosku i utrudniają wykonywanie przypisanych mu zadań.

Informacja wytworzona w ten sposób, pomimo że składa się z wielu informacji prostych będących w posiadaniu organu, powinna być uznana za informację przetworzoną. Realizacja przepisów ustawy o dostępie do informacji publicznej w zakresie udostępniania informacji przetworzonej nie może bowiem prowadzić do zakłócenia prawidłowego funkcjonowania organów władzy publicznej w zakresie realizacji przez nie swoich podstawowych funkcji.

Przetworzenia informacji nie można utożsamiać wyłącznie z wytworzeniem informacji rodzajowo nowej, gdyż może ono polegać w szczególności na wydobyciu poszczególnych informacji cząstkowych z posiadanych przez organ zbiorów dokumentów, które nie zawsze są prowadzone w sposób umożliwiający proste udostępnienie zgromadzonych w nich danych oraz odpowiednim ich przygotowaniu na potrzeby wnioskodawcy, choćby poprzez opracowanie prostego zestawienia (por. wyroki NSA z dnia: 5 marca 2015 r., I OSK 865/14 oraz 4 sierpnia 2015 r., I OSK 1645/14).

Anonimizacja dokumentów stanowi jedynie przekształcenie informacji, to jednak prowadzi do uzyskania informacji przetworzonej, jeżeli polega na utworzeniu całego zbioru tak opracowanych dokumentów, wcześniej wybranych z wszystkich posiadanych materiałów i przez to wymaga nakładu środków i zaangażowania pracowników z uszczerbkiem dla prawidłowego toku funkcjonowania organu.

Wykazanie, że proces anonimizacji żądanych informacji prowadzi do ich przetworzenia nie może ograniczać się do ogólnej formuły, z powołaniem się na konieczność usunięcia "szeregu informacji z zakresu danych osobowych, poufnych, indywidualnych – niepublicznych". Uznanie, że tak lakoniczne uzasadnienie może potwierdzać przetworzenie informacji publicznej z uwagi na konieczność zanonimizowania niektórych danych, byłoby właściwie nieweryfikowalne i mogłoby stanowić podstawę do żądania wykazania przez wnioskującego szczególnie uzasadnionego interesu publicznego w każdym przypadku.

Podmiot, który powołuje się na taką okoliczność, powinien podać, jaki jest zakres niezbędnych dla tego procesu czynności, które zakłócają normalne funkcjonowanie podmiotu, który ma te informacje udostępnić. Chodzi więc o podanie takich danych jak: czas niezbędny do przeprowadzenia anonimizacji, liczbę pracowników zaangażowanych w proces anonimizacji w relacji do dostępnych zasobów kadrowych, ewentualną konieczność skorzystania ze specjalistycznego sprzętu, który nie pozostaje w dyspozycji udostępniającego, konkretnej ilości dokumentów podlegających analizie i anonimizacji, konieczność pozyskania dokumentów ze zbiorów znajdujących się w różnych komórkach organizacyjnych, administrowanych przez różnych pracowników, oraz każdą inną okoliczność potwierdzającą wymóg ponadstandardowego zaangażowania w przygotowanie wnioskowanych do udostępnienia informacji (por. wyrok NSA z dnia 8 listopada 2022 r., III OSK 3135/21).

Wyrok NSA z dnia 5 stycznia 2023 r., III OSK 6325/21

Standard: 75333 (pełna treść orzeczenia)

Komentarz składa z 49 słów. Wykup dostęp.

Standard: 74738

Komentarz składa z 456 słów. Wykup dostęp.

Standard: 75255

Komentarz składa z 317 słów. Wykup dostęp.

Standard: 74823

Komentarz składa z 197 słów. Wykup dostęp.

Standard: 87677

Komentarz składa z 115 słów. Wykup dostęp.

Standard: 74824

Komentarz składa z 354 słów. Wykup dostęp.

Standard: 74822

Komentarz składa z 191 słów. Wykup dostęp.

Standard: 74826

Komentarz składa z 49 słów. Wykup dostęp.

Standard: 74827

Komentarz składa z 325 słów. Wykup dostęp.

Standard: 74725

Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z serwisu akceptujesz politykę prywatności i cookies.