Prawo bez barier technicznych, finansowych, kompetencyjnych

Pojęcie "zadania publiczne" w art. 4 ust. 1 u.d.i.p.

Podmioty obowiązane do udzielenia informacji publicznej (art. 4 u.d.p.)

Wyświetl tylko:

Żeby zobaczyć pełną treść należy się zalogować i wykupić dostęp.

Normą prawną dającą podstawę do przyjęcia, że fundacje realizują zadania publiczne jest art. 1 ustawy o fundacjach.

 Wyrok NSA z dnia 21 października 2022 r., III OSK 4468/21

Standard: 75336 (pełna treść orzeczenia)

Zadania publiczne, to zadania wywodzące się z Konstytucji i obowiązujących ustaw, które służą zaspokojeniu potrzeb zbiorowych, przypisane Państwu oraz szeroko rozumianym podmiotom władzy publicznej, które ponoszą w świetle prawa odpowiedzialność za ich zrealizowanie. Podstawowym kryterium dla uznania danych zadań za zadania publiczne jest brak rezygnacji przez władze publiczne z odpowiedzialności za ich wykonanie. Nie jest konieczne, by samo wykonywanie zadań odbywało się w ramach struktur organizacyjnych państwa lub samorządu terytorialnego. Wykonywanie zadań publicznych nie musi też być oparte na zasadzie władztwa administracyjnego" (zob. wyrok NSA z dnia 7 marca 2019 r., I OSK 413/17).

W orzecznictwie przyjmuje się też, że "Zgodnie z powołanym art. 4 ust. 1 pkt 5 ustawy o dostępie do informacji publicznej, obowiązane do udostępniania informacji publicznej są władze publiczne oraz inne podmioty wykonujące zadania publiczne, w szczególności podmioty reprezentujące inne osoby lub jednostki organizacyjne, które wykonują zadania publiczne lub dysponują majątkiem publicznym, oraz osoby prawne, w których Skarb Państwa, jednostki samorządu terytorialnego lub samorządu gospodarczego albo zawodowego mają pozycję dominującą w rozumieniu przepisów o ochronie konkurencji i konsumentów. (...) Przepis ten wiąże zatem pozycję dominującą jednostek samorządu terytorialnego [w tym wypadku Skarbu Państwa] ze strukturą kapitałową spółki, a nie z rynkiem, na którym spółka działa, jak wskazuje to skarżąca kasacyjnie. Odesłanie do rozumienia pozycji dominującej w świetle przepisów o ochronie konkurencji i konsumentów oznacza jedynie oznaczenie wielkości udziałów jednostek samorządu terytorialnego [Skarbu Państwa] w spółce, która skutkuje uznaniem tych jednostek za posiadanie pozycji dominującej w takiej spółce" (por. wyrok NSA z 9 sierpnia 2011 r., I OSK 877/11).

Powołane wyżej argumenty pozwalają zatem przyjąć, że [...] sp. z o.o. jest podmiotem wykonującym zadania publiczne, w którym Skarb Państwa ma pozycję dominującą, w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 5 u.d.i.p.

Wyrok NSA z dnia 26 maja 2022 r., II OSK 1276/21

Standard: 75011 (pełna treść orzeczenia)

Komentarz składa z 201 słów. Wykup dostęp.

Standard: 74789

Komentarz składa z 321 słów. Wykup dostęp.

Standard: 75360

Komentarz składa z 203 słów. Wykup dostęp.

Standard: 75288

Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z serwisu akceptujesz politykę prywatności i cookies.