Udostępnianie orzeczeń i uzasadnień sądów dyscyplinarnych
Kryteria przedmiotowe informacji publicznej (art. 6 u.d.i.p.)
Żeby zobaczyć pełną treść należy się zalogować i wykupić dostęp.
Orzeczenia wydawane w postępowaniu dyscyplinarnym uregulowanym w ustawie o Służbie Więziennej stanowią informację publiczną. Funkcjonariuszy Służby Więziennej należy bowiem uznać za funkcjonariuszy publicznych w rozumieniu art. 115 § 13 pkt 7 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks karny (tekst jednolity: Dz. U. z 2022 r., poz. 1138 ze zm.) bowiem są oni wskazani wprost w tym przepisie. Jak wynika natomiast z jednolitego orzecznictwa sądów administracyjnych przebieg i wynik postępowania dyscyplinarnego prowadzonego względem osób wykonujących zadania publiczne, stanowi informację publiczną w rozumieniu art. 1 ust. 1 u.d.i.p.
Wyrok WSA z dnia 14 września 2023 r., III SAB/Gd 130/23
Standard: 74875 (pełna treść orzeczenia)
Orzeczenia dyscyplinarne wraz z uzasadnieniami w konkretnie określonych sprawach są dokumentami stanowiącymi informację publiczną
Danymi publicznymi są zatem dane z dokumentów (i dokumenty, tj. orzeczenie kończące postępowanie dyscyplinarne wraz z uzasadnieniem jako jego integralną częścią), wytworzonych w toku postępowania dyscyplinarnego o wskazanej we wniosku sygnaturze przez rzecznika dyscyplinarnego i sąd dyscyplinarny. Nie ulega wątpliwości, że ww. dokumenty i dane z nich wynikające są źródłem informacji publicznej, bowiem przedmiotem udostępnienia są informacje publiczne dotyczące działalności organów lokalnych samorządu zawodowego w zakresie wykonywania zadań publicznych, określonych m.in. w art. 41 pkt 5 ustawy z dnia 6 lipca 1982 r. o radcach prawnych (Dz.U. z 2022 r. poz. 1166, dalej: ustawa o radcach prawnych), tj. sprawowanie nadzoru nad należytym wykonywaniem zawodu przez radców prawnych.
Radca prawny, jako osoba wykonująca zawód zaufania publicznego, realizuje funkcje i zadania publiczne. Nie jest osobą prywatną, a podczas i w związku z wykonywaniem czynności zawodowych korzysta z ochrony prawnej przysługującej sędziemu i prokuratorowi (por. art. 12 ust. 1 ustawy o radcach prawnych). Nie ulega więc wątpliwości, że radca prawny, którego zadaniem jest świadczenie obywatelom i podmiotom prawnym pomocy prawnej (art. 4 ustawy o radcach prawnych), spełnia funkcje publiczne (por. wyrok WSA we Wrocławiu z 8 grudnia 2020 r., sygn. akt IV SA/Wr 373/2, publ. cbosa oraz analogicznie w odniesieniu do adwokata wyrok WSA w Warszawie z 31 stycznia 2020 r., sygn. akt II SA/Wa 2562/19).
W konsekwencji takie rozumowanie prowadzi do umożliwienia udostępnienia informacji publicznej w zakresie prowadzonego przez samorząd zawodowy wobec radcy prawnego (niewskazanego we wniosku z imienia i nazwiska) postępowania dyscyplinarnego o wskazanej sygnaturze, bez konieczności odwoływania się wówczas do przepisu art. 5 ust. 2 u.d.i.p., stanowiącego ograniczenie prawa do informacji publicznej ze względu na prywatność osoby fizycznej.
Wyrok WSA w Warszawie z dnia 13 kwietnia 2023 r., VIII SA/Wa 24/23
Standard: 74780 (pełna treść orzeczenia)