Prawo bez barier technicznych, finansowych, kompetencyjnych

Bezczynność w przedmiocie udostępnienia informacji publicznej (art. 13 u.d.i.p.)

Udostępnianie informacji publicznej bez zbędnej zwłoki (art. 13 u.d.i.p.)

Wyświetl tylko:

Żeby zobaczyć pełną treść należy się zalogować i wykupić dostęp.

Przez rozpoznanie wniosku o udostępnienie informacji publicznej przez organ należy uznać nie tyle samo podjęcie próby wysłania pisma do wnioskodawcy, czy też przygotowanie pisma stanowiącego odpowiedź na wniosek z pominięciem jego wysłania, ale jego uzewnętrznienie wobec wnioskodawcy w postaci jego doręczenia w formie określonej w treści wniosku ze skutkiem prawnym ostatecznego zakończenia postępowania.

Brak doręczenia wnioskodawcy odpowiedzi na wniosek, bez względu na przyczyny takiego stanu rzeczy, oznacza, że wniosek pozostaje nierozpoznany, zaś organ administracji publicznej pozostaje w stanie prawnej bezczynności.

Przepisy prawa nie definiują pojęcia bezczynności, jednakże w piśmiennictwie i orzecznictwie sądowym przyjmuje się, że bezczynność organu administracji publicznej zachodzi wówczas, gdy organ administracji publicznej nie podjął w przewidzianym prawem terminie żadnych czynności w sprawie lub co prawda prowadził postępowanie, ale pomimo ustawowego obowiązku, nie zakończył go wydaniem w terminie decyzji, postanowienia lub też innego aktu lub nie podjął w terminie stosownej czynności.

Na gruncie przepisów u.d.i.p. bezczynność podmiotu zobowiązanego do rozpoznania wniosku o udostępnienie informacji publicznej ma miejsce wówczas, gdy organ, będąc w posiadaniu żądanej informacji publicznej, nie podejmuje stosownej czynności materialno-technicznej w postaci udzielenia tej informacji (art. 10 ust. 1 u.d.i.p.) lub nie wydaje decyzji o odmowie jej udostępnienia (art. 16 ust. 1 u.d.i.p.), względnie nie informuje wnioskodawcy w drodze zwykłego pisma, że dana informacja nie jest informacją publiczną, organ lub podmiot zobowiązany informacją taką nie dysponuje ze wskazaniem przyczyn takiego stanu rzeczy lub że zachodzi sytuacja wskazana w art. 1 ust. 2 u.d.i.p., a więc, że informacja publiczna podlega udostępnieniu na podstawie innych ustaw, które ten tryb odmiennie regulują.

Wyrok WSA z dnia 9 listopada 2023 r., III SAB/Gd 193/23

Standard: 75002 (pełna treść orzeczenia)

Z "bezczynnością" organu mamy do czynienia wówczas, gdy w przewidzianym terminie organ nie podjął żadnych czynności w sprawie lub co prawda prowadził postępowanie, ale pomimo ustawowego obowiązku, nie zakończył go wydaniem w terminie decyzji, postanowienia lub też innego aktu lub nie podjął w terminie stosownej czynności. Celem złożenia skargi na bezczynność organu administracji publicznej jest zaś zwalczanie nieuzasadnionego braku działania (zwłoki) w załatwianiu przez organ określonej sprawy administracyjnej.

Wyrok WSA z dnia 14 września 2023 r., III SAB/Gd 130/23

Standard: 74888 (pełna treść orzeczenia)

Komentarz składa z 448 słów. Wykup dostęp.

Standard: 74918

Komentarz składa z 163 słów. Wykup dostęp.

Standard: 74947

Komentarz składa z 133 słów. Wykup dostęp.

Standard: 74840

Komentarz składa z 163 słów. Wykup dostęp.

Standard: 75320

Komentarz składa z 101 słów. Wykup dostęp.

Standard: 74749

Komentarz składa z 159 słów. Wykup dostęp.

Standard: 74963

Komentarz składa z 131 słów. Wykup dostęp.

Standard: 75054

Komentarz składa z 123 słów. Wykup dostęp.

Standard: 75043

Komentarz składa z 77 słów. Wykup dostęp.

Standard: 75176

Komentarz składa z 158 słów. Wykup dostęp.

Standard: 75218

Komentarz składa z 66 słów. Wykup dostęp.

Standard: 74854

Komentarz składa z 182 słów. Wykup dostęp.

Standard: 74870

Komentarz składa z 208 słów. Wykup dostęp.

Standard: 74754

Komentarz składa z 165 słów. Wykup dostęp.

Standard: 75308

Komentarz składa z 60 słów. Wykup dostęp.

Standard: 75098

Komentarz składa z 260 słów. Wykup dostęp.

Standard: 74954

Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z serwisu akceptujesz politykę prywatności i cookies.