Obowiązek zwrotu pracownikowi po rozwiązaniu stosunku pracy dokumentów z akt osobowych
Obowiązek prowadzenia akt osobowych pracowników; dokumentacja pracownicza (art. 94 pkt 9a k.p.)
W razie niezwrócenia pracownikowi świadectwa szkolnego lub innych dokumentów łączących się ze stosunkiem pracy pracownik może - jeżeli w związku z tym zaniedbaniem poniósł szkodę - domagać się odszkodowania od zakładu pracy; roszczenie z tym związane należy uznać za roszczenie ze stosunku pracy w rozumieniu art. 242 k.p. Jako podstawę prawną dochodzonego roszczenia należy - wobec braku odpowiednich przepisów w kodeksie pracy - stosować na podstawie art. 300 k.p. przepisy kodeksu cywilnego, a w szczególności art. 471 k.c.
Pracownik musi zatem udowodnić istnienie zobowiązania, powstanie szkody i jej wysokość oraz związek przyczynowy między szkodą a niewykonaniem lub nienależytym wykonaniem zobowiązania przez zakład pracy, wynikającego ze stosunku pracy. Do takich zobowiązań należy również zwrócenie pracownikowi po rozwiązaniu stosunku pracy znajdujących się w jego aktach osobowych dokumentów (m.in. świadectwa ukończenia szkoły) potrzebnych do starania się o następne zatrudnienie.
Wyrok SN z dnia 6 października 1976 r., I PR 130/76
Standard: 31217 (pełna treść orzeczenia)