Operat szacunkowy wyceny nieruchomości jako materiał urzędowy w rozumieniu art. 4 pkt 2 Pr.Aut.
Wyłączenia spod ochrony prawa autorskiego na podstawie w art. 4 Pr.Aut. Wycena nieruchomości; operat szacunkowy
Stosownie do art. 1. ust. 1 DostInfPubU każda informacja o sprawach publicznych stanowi informację publiczną, w rozumieniu ustawy i podlega udostępnieniu i ponownemu wykorzystywaniu na zasadach i w trybie określonych w niniejszej ustawie.
Z art. 6 ust. 1 pkt 4 lit. a DostInfPubU wynika, iż udostępnieniu podlegają w szczególności informacje o danych publicznych, w tym treść i postać dokumentów urzędowych, a zwłaszcza aktów administracyjnych oraz innych rozstrzygnięć. Należy przy tym zaznaczyć, że informację publiczną stanowią, informacje wytworzone przez władze publiczne oraz osoby pełniące funkcje publiczne oraz inne podmioty, które wykonują funkcje publiczne lub gospodarują mieniem publicznym (komunalnym bądź Skarbu Państwa), jak również informacje odnoszące się do wspomnianych władz, osób i innych podmiotów, niezależnie od tego, przez kogo zostały wytworzone (wyrok NSA z dnia 30 października 2002 r., II SA 181/02; wyrok NSA z dnia 20 października 2002 r., II SA 1956/02 oraz wyrok NSA z dmą 30 października 2002 r., II SA 2036- 2037/02).
Informacja publiczna obejmuje swoim znaczeniem szerszy zakres pojęciowy niż dokumenty urzędowe, przy czym pojęcie dokumentu urzędowego różni się od dokumentu zawierającego informację publiczną. Istotne bowiem znaczenie ma to czy dokument zawiera informację publiczną a nie to, czy został sporządzony przez funkcjonariusza publicznego w znaczeniu przepisów KK (por. wyrok NSA z dnia 29 lutego 2012 r., sygn. I OSK 2215/11).
Strona skarżąca zażądała udostępnienia operatu szacunkowego lub operatów szacunkowych, sporządzonych w celu ustalenia ceny sprzedaży nieruchomości rolnej stanowiącej własność Skarbu Państwa przeznaczonej do sprzedaży na zasadach określonych w ustawie z dnia 19 października 1991 r. o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa. Ponadto strona wniosła o udzielenie informacji poprzez udostępnienie badań prawnych lub geodezyjnych potwierdzających, iż obecne działki geodezyjne odpowiadają dawnym parcelom należącym wcześniej do rodziny skarżącego.
Niewątpliwie objęte wnioskiem dokumenty znajdujące się w posiadaniu Agencji Nieruchomości Rolnych (co potwierdza odpowiedź na skargę), wytworzone na potrzeby przygotowywanej sprzedaży tych nieruchomości, posiadają walor informacji publicznej. Zostały bowiem wytworzone w ramach sfery działalności podmiotu zobowiązanego do udostępnienia informacji publicznej, a więc - zgodnie z art. 1 ust. 1 DostInfPubU - zawierają informację o sprawach publicznych i dotyczą majątku publicznego (takie samo stanowisko zajął: WSA w Szczecinie w wyroku z dnia 23 października 2013 r. o sygn. akt II SAB/PO 88/13, WSA w Poznaniu w wyroku z dnia 20 listopada 2013 r. o sygn. II SAB/Po 95/13, oraz WSA w Bydgoszczy w wyroku z dnia 2 czerwca 2014 r. o sygn. akt II SAB/BD 49/14 – wszystkie dostępne na stronie internetowej: http://orzeczenia.nsa.gov.pl).
Podzielić również należy stanowisko wyrażone w wyroku WSA w Bydgoszczy w wyroku z dnia 2 czerwca 2014 r. o sygn. akt II SAB/BD 49/14, iż operat szacunkowy nie jest objęty ochroną przepisów wynikających z prawa autorskiego, bowiem stosownie do treści art. 4 pkt 2 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz.U. z 2000 r. Nr 80, poz. 904 ze zm.) nie stanowią przedmiotu prawa autorskiego urzędowe dokumenty materiały, znaki i symbole.
Wyceny sporządzone przez rzeczoznawców majątkowych na potrzeby gospodarowania nieruchomościami jednostek samorządu terytorialnego lub Skarbu Państwa są materiałami urzędowymi w rozumieniu powołanego przepisu. Gospodarka nieruchomościami jednostek samorządu terytorialnego i Skarbu Państwa nie jest bowiem pozostawiona swobodnemu uznaniu osób reprezentujących te jednostki lub Skarb Państwa, lecz jest ujęta w określone przepisami reguły.
W odniesieniu do nieruchomości jednostek samorządu terytorialnego i Skarbu Państwa jest to ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami. Ustawa ta określa podmioty, które gospodarują powierzonym im mieniem publicznym, w tym nieruchomościami (art. 4 pkt 9 ustawy o gospodarce nieruchomościami). Wśród reguł gospodarowania nieruchomościami jednostek samorządu terytorialnego i Skarbu Państwa, są też takie reguły, które nakazują sporządzenie wyceny przez osoby posiadające uprawnienia z zakresu szacowania nieruchomości. Mówi o tym ogólny przepis art. 7 ustawy o gospodarce nieruchomościami. Wyceny te są niezbędne do wykonywania zadań publicznych przez organy władzy publicznej powołane do gospodarowania mieniem publicznym. Fakt ten przesądza o uznaniu ich za materiały urzędowe w rozumieniu art. 4 pkt 2 prawa autorskiego.
Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 24 lipca 2014 r., II SAB/Po 54/14
Standard: 19263 (pełna treść orzeczenia)