Art. 100. Podstawowe obowiązki pracownika
Kodeks pracy
§ 1. Pracownik jest obowiązany wykonywać pracę sumiennie i starannie oraz stosować się do poleceń przełożonych, które dotyczą pracy, jeżeli nie są one sprzeczne z przepisami prawa lub umową o pracę.
§ 2. Pracownik jest obowiązany w szczególności:
1) przestrzegać czasu pracy ustalonego w zakładzie pracy;
2) przestrzegać regulaminu pracy i ustalonego w zakładzie pracy porządku;
3) przestrzegać przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, a także przepisów przeciwpożarowych;
4) dbać o dobro zakładu pracy, chronić jego mienie oraz zachować w tajemnicy informacje, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę;
5) przestrzegać tajemnicy określonej w odrębnych przepisach;
6) przestrzegać w zakładzie pracy zasad współżycia społecznego.
- Obowiązek sumiennego i starannego wykonywania umówionego rodzaju pracy (art. 22 k.p. art. 100 § 1 k.p.)
- Obowiązek wykonania poleceń pracodawcy (art. 100 § 1 k.p.)
- Obowiązek przestrzegania ustalonego w zakładzie pracy czasu pracy (art. 100 § 2 pkt 1 k.p.)
- Obowiązki pracownika związane z ochroną życia i zdrowia pracowników (art. 100 § 2 pkt 3 k.p. i art. 229 k.p.)
- Obowiązek dbałości o interesy zakładu pracy (art. 100 § 2 pkt 4 k.p.)
- Obowiązek ochrony tajemnicy przedsiębiorstwa (art. 100 § 2 pkt 5 k.p.)
- Obowiązek przestrzegania zasad współżycia społecznego (art. 100 § 2 pkt 6 k.p.)
- Zawinione uchybienia obowiązkom pracowniczym jako przyczyna wypowiedzenia
- Ochrona pracownika niedopełniającego swoich obowiązków
- Jednorazowe uchybienie obowiązkom przez pracownika jako przyczyna wypowiedzenia
- Ciężkie naruszenie podstawowych obowiązków pracowniczych w orzeczniczej praktyce