Art. 231b. Interwencyjna obrona konieczna

Kodeks karny

§ 1. Osoba, która w obronie koniecznej odpiera zamach na jakiekolwiek cudze dobro chronione prawem, chroniąc bezpieczeństwo lub porządek publiczny, korzysta z ochrony prawnej przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych.

§ 2. Przepisu § 1 nie stosuje się, jeżeli czyn sprawcy zamachu skierowany przeciwko osobie odpierającej zamach godzi wyłącznie w cześć lub godność tej osoby.

Komentarz redakcyjny

Komentarz redakcyjny

opracowano przy wykorzystaniu narzędzia AI ChatGPT (OpenAI)

1. Pojęcie i istota interwencyjnej obrony koniecznej

Interwencyjna obrona konieczna to szczególna postać obrony koniecznej, w której osoba trzecia podejmuje działanie nie w obronie własnych dóbr, lecz cudzych – i czyni to w sposób bezinteresowny, często z narażeniem siebie. Kluczową cechą jest tu brak formalnego obowiązku działania – osoba interweniująca nie działa jako funkcjonariusz publiczny, lecz jako obywatel. Uregulowanie to zawarte jest obecnie w art. 231b k.k., który przeniósł treść wcześniej obowiązujących przepisów art. 25 § 4 i 5 k.k.

2. Przesłanki zastosowania art. 231b § 1 k.k.

Zgodnie z przepisem, przesłankami zastosowania interwencyjnej obrony koniecznej są łącznie:

a) Zamach na jakiekolwiek cudze dobro chronione prawem

– Przedmiotem zamachu musi być dobro inne niż własne, przysługujące osobie trzeciej. Pojęcie „cudze dobro” obejmuje również dobra osób bliskich, np. dziecka, współmałżonka, przy czym nie może chodzić o dobro wspólne (np. współwłasność).

– Zamach musi być bezpośredni i bezprawny w rozumieniu art. 25 § 1 k.k.

b) Odpieranie zamachu w warunkach obrony koniecznej

– Działanie osoby interweniującej musi stanowić realną reakcję na zamach (działanie w fazie trwającego zagrożenia).

– Nie obejmuje zachowań po zakończeniu zamachu ani przed jego wystąpieniem.

– Nie obejmuje także zachowań przekraczających granice obrony koniecznej – osoba taka nie korzysta wówczas z ochrony z art. 231b.

c) Cel: ochrona bezpieczeństwa lub porządku publicznego

– Działanie musi być motywowane ochroną interesu publicznego, a nie wyłącznie ochroną indywidualną.

– Nie oznacza to konieczności świadomego działania w interesie publicznym – istotna jest obiektywna funkcja działania.

– Przykład: odpieranie napaści na pasażera autobusu przez osobę trzecią może być zakwalifikowane jako działanie na rzecz porządku publicznego.

3. Zakres ochrony – analogia do funkcjonariusza publicznego

Osoba działająca w interwencyjnej obronie koniecznej nie staje się funkcjonariuszem publicznym, ale korzysta z ochrony przewidzianej dla funkcjonariuszy na mocy:

  • art. 222

Dostęp do pełnej treści jest płatny. Przejdź do premium

Reklama
Standardy Baner
Standardy Baner
Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z serwisu akceptujesz politykę prywatności i cookies.