Charakterystyka prawa do nauki
Prawo do nauki (art. 70 konstytucji)
Żeby zobaczyć pełną treść należy się zalogować i wykupić dostęp.
Prawo do nauki sformułowane w art. 70 ust. 1 Konstytucji wyraża przysługujące każdemu prawo do kształcenia się, zdobywania i poszerzania wiedzy. Chodzi tu o możliwość osobistego rozwoju, uwarunkowanego własnymi zainteresowaniami oraz umiejętnościami. Treścią tego prawa jest uzyskiwanie kompetencji w określonej dziedzinie. Następuje to w zorganizowanej formie, w sposób regularny i ciągły. Realizowane jest według określonego planu, a przy tym wspomagane przez osoby posiadające odpowiednie przygotowanie do nauczania. W ten sposób prawo do nauki wiąże się zawsze z poszerzaniem i doskonaleniem konkretnych zdolności, co może znajdować swoje oficjalne potwierdzenie ze strony podmiotów odpowiedzialnych za prowadzenie i nadzorowanie kształcenia w danej dziedzinie.
Złożony charakter procesu pozyskiwania wiedzy i nabywania określonych umiejętności sprawia, że prawo do nauki ma ważny wymiar indywidualny. Stwarza jednocześnie warunki do korzystania z innych wolności i praw konstytucyjnych, m.in. wolności wyboru zawodu (art. 65 ust. 1 Konstytucji). Oprócz tego prawo do nauki należy postrzegać również w kontekście, który wiąże się z profesjonalizacją członków danej społeczności, a przez to z podnoszeniem poziomu jej rozwoju. W tym ujęciu prawo do nauki traktuje się także jako konieczny warunek rozwoju społeczeństwa (zob. wyroki TK z: 16 stycznia 2007 r., sygn. U 5/06, OTK ZU nr 1/A/2007, poz. 3, cz. III, pkt 3.4; 24 września 2013 r., sygn. K 35/12, OTK ZU nr 7/A/2013, poz. 94, cz. III, pkt 3.2; 22 czerwca 2015 r., sygn. SK 29/13, OTK ZU nr 6/A/2015, poz. 83, cz. III, pkt 8.3).
Wyrok TK z dnia 27 września 2016 r., SK 11/14, OTK-A 2016/74
Standard: 2072
Zgodnie z art. 70 ust. 1 Konstytucji, stanowiącym o prawie do nauki i obowiązku jej wykonywania do 18 roku życia, sposób wykonywania obowiązku szkolnego określa ustawa. Z art. 5 ustawy o systemie oświaty, określającej sposób wykonywania obowiązku szkolnego wynika, że szkoła i placówka może być szkołą i placówką publiczną albo niepubliczną (ust. 1) oraz że szkoła i placówka, z zastrzeżeniem ust. 3a - 3e, może być zakładana i prowadzona przez jednostkę samorządu terytorialnego, inną osobę prawną oraz osobę fizyczną (ust. 2). Jednostki samorządu terytorialnego mogą zakładać i prowadzić jedynie szkoły i placówki publiczne (ust. 3).
Wyrok SN z dnia 7 października 2015 r., I CSK 826/14
Standard: 47978 (pełna treść orzeczenia)
Standard: 2073
Standard: 2074