Umowa o zarządzanie przedsiębiorstwem (kontrakt menedżerski)

Umowa menedżerska; kontrakt menedżerski o zarządzanie przedsiębiorstwem

Treścią kontraktu menadżerskiego nie może być przekazanie uprawnień do zarządzania spółką, te bowiem nabywa członek zarządu z chwilą powołania.

Rola kontraktu menadżerskiego (umowy o zarządzanie) ograniczona jest do ustalenia wynagrodzenia za wykonywanie funkcji w zarządzie (także innych jeszcze czynności określonych w umowie), szczególnych obowiązków dotyczących zarządzania spółką (kwalifikowanych i dodatkowych - w porównaniu do regulacji Kodeksu spółek handlowych i wewnętrznego prawa spółki), zakazów w zakresie konkurencji oraz podejmowania dodatkowej działalności (pracy).

W spółkach kapitałowych zawarcie kontraktu menadżerskiego z członkiem zarządu kreuje wtórną podstawę powiązania menadżera ze spółką, bowiem podstawowe znaczenie ma powołanie go na członka zarządu tworzące stosunek członkostwa w zarządzie spółki regulowany przepisami Kodeksu spółek handlowych i innymi przepisami wewnętrznymi spółki 

Uchwała SN z dnia 17 czerwca 2015 r., III UZP 2/15

Standard: 73132 (pełna treść orzeczenia)

Tzw. kontrakt menedżerski ma charakter umowy o odpłatne świadczenie usług.

Odpłatny charakter umowy wymaga zapewnienia menedżerowi godziwego wynagrodzenia, które może być powiązane z osiąganymi wynikami, jednak nie w taki sposób, by niezależnie od realiów gospodarczych i przyczyn mniejszej lub większej rentowności zarządzanego przedsiębiorstwa, w razie prawidłowego, z należytą starannością wykonywania swoich obowiązków mógł nie uzyskać w ogóle wynagrodzenia lub by jego wynagrodzenie było ujemne, stając się zobowiązaniem wobec zleceniodawcy.

Wyrok SN z dnia 9 kwietnia 2015 r., V CSK 398/14

Standard: 65515 (pełna treść orzeczenia)

Komentarz składa z 212 słów. Wykup dostęp.

Standard: 25177

Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z serwisu akceptujesz politykę prywatności i cookies.