Umowa o zarządzanie przedsiębiorstwem (kontrakt menedżerski)
Umowa menedżerska; kontrakt menedżerski o zarządzanie przedsiębiorstwem
Treścią kontraktu menadżerskiego nie może być przekazanie uprawnień do zarządzania spółką, te bowiem nabywa członek zarządu z chwilą powołania.
Rola kontraktu menadżerskiego (umowy o zarządzanie) ograniczona jest do ustalenia wynagrodzenia za wykonywanie funkcji w zarządzie (także innych jeszcze czynności określonych w umowie), szczególnych obowiązków dotyczących zarządzania spółką (kwalifikowanych i dodatkowych - w porównaniu do regulacji Kodeksu spółek handlowych i wewnętrznego prawa spółki), zakazów w zakresie konkurencji oraz podejmowania dodatkowej działalności (pracy).
W spółkach kapitałowych zawarcie kontraktu menadżerskiego z członkiem zarządu kreuje wtórną podstawę powiązania menadżera ze spółką, bowiem podstawowe znaczenie ma powołanie go na członka zarządu tworzące stosunek członkostwa w zarządzie spółki regulowany przepisami Kodeksu spółek handlowych i innymi przepisami wewnętrznymi spółki
Uchwała SN z dnia 17 czerwca 2015 r., III UZP 2/15
Standard: 73132 (pełna treść orzeczenia)
Tzw. kontrakt menedżerski ma charakter umowy o odpłatne świadczenie usług.
Odpłatny charakter umowy wymaga zapewnienia menedżerowi godziwego wynagrodzenia, które może być powiązane z osiąganymi wynikami, jednak nie w taki sposób, by niezależnie od realiów gospodarczych i przyczyn mniejszej lub większej rentowności zarządzanego przedsiębiorstwa, w razie prawidłowego, z należytą starannością wykonywania swoich obowiązków mógł nie uzyskać w ogóle wynagrodzenia lub by jego wynagrodzenie było ujemne, stając się zobowiązaniem wobec zleceniodawcy.
Wyrok SN z dnia 9 kwietnia 2015 r., V CSK 398/14
Standard: 65515 (pełna treść orzeczenia)
Standard: 25177