Wyjście poza minimalny standard - nadzwyczajne środki zaskarżenia

Prawo do sądu sprawiedliwego i rzetelnego

Wyświetl tylko:

Żeby zobaczyć pełną treść należy się zalogować i wykupić dostęp.

Gwarantowane w art. 45 ust. 1 Konstytucji prawo do sądu nie obejmuje swym zakresem prawa do wniesienia kasacji i jej rozpoznania przez Sąd Najwyższy, w trakcie którego ma on sposobność sprawowania nadzoru judykacyjnego nad działalnością orzeczniczą sądu powszechnego. Ustawodawca nie jest zobowiązany do wprowadzenia nadzwyczajnych środków zaskarżenia, prowadzących do rozpoznania sprawy przez trzecią instancję i ewentualnego rewidowania prawomocnego orzeczenia niższych instancji. Możliwość wniesienia środka zaskarżenia do Sądu Najwyższego wykracza poza konstytucyjne minimum wyznaczone przez art. 78 Konstytucji, statuującego prawo do zaskarżenia orzeczeń wydanych w pierwszej instancji, i art. 176 ust. 1 Konstytucji, który gwarantuje dwuinstancyjność postępowania (zob. wyroki TK z: 6 października 2004 r., sygn. SK 23/02, OTK ZU nr 9/A/2004, poz. 89; 20 września 2006 r., sygn. SK 63/05, OTK ZU nr 8/A/2006, poz. 108; 1 lipca 2008 r., sygn. SK 40/07, OTK ZU nr 6/A/2008, poz. 101; 22 września 2015 r., sygn. SK 21/14, OTK ZU nr 8/A/2015, poz. 122; 21 czerwca 2016 r., sygn. SK 2/15, OTK ZU nr A/2016, poz. 45; zob. też P. Grzegorczyk, K. Weitz, komentarz do art. 78 Konstytucji, [w:] Konstytucja RP. Tom I. Komentarz do art. 1- 86, Warszawa 2016, red. M. Safjan, L. Bosek, Legalis, punkty IV.4-6).

Wyrok TK z dnia 8 listopada 2016 r., P 126/15, OTK-A 2016/89

Standard: 1418 (pełna treść orzeczenia)

Prawo do sądu gwarantowane w art. 45 ust. 1 Konstytucji nie obejmuje swym zakresem prawa do wniesienia kasacji. Realizacja konstytucyjnych gwarancji dostępu do sądu nie musi uwzględniać wprowadzenia przez ustawodawcę nadzwyczajnych środków zaskarżenia, umożliwiających rozpoznanie sprawy przez kolejną, trzecią instancję. To znaczy, że nawet całkowite wyłączenie pewnych spraw spod kontroli kasacyjnej nie narusza prawa do sądu w kształcie, jaki nadała temu prawu obowiązująca Konstytucja. Ustrojodawca nie przewidział gwarancji rewidowania prawomocnych orzeczeń w żadnych sytuacjach. Jednostka nie może zatem - powołując się na prawo do sądu - domagać się od ustawodawcy takiego ukształtowania obowiązujących przepisów, które zapewniałoby jej rozpoznanie każdej sprawy przez Sąd Najwyższy (zob. wyroki z: 6 października 2004 r., sygn. SK 23/02, OTK ZU nr 9/A/2004, poz. 89, cz. III, pkt 7; 1 lipca 2008 r., sygn. SK 40/07, OTK ZU nr 6/A/2008, poz. 101, cz. III, pkt 5.1; 22 września 2015 r., sygn. SK 21/14, OTK ZU nr 8/A/2015, poz. 122, cz. III, pkt 3.5).

Kształtowanie modelu postępowania kasacyjnego dotyczy również określania warunków wnoszenia kasacji. Chociaż ustawodawca dysponuje w tym zakresie stosunkowo dużą swobodą, to jednak nie ma ona charakteru nieograniczonego. Wprowadzenie dodatkowej i nieobligatoryjnej - w perspektywie konstytucyjnej - procedury postępowania sprawia, że sposób jej ukształtowania może stać się przedmiotem oceny konstytucyjnej. Jeżeli ustawodawca skorzysta z przysługującej mu kompetencji prawodawczej i wprowadzi procedurę nadzwyczajnego wzruszania prawomocnych rozstrzygnięć sądowych, to taka procedura powinna odpowiadać gwarancjom prawa do sądu obejmującym m.in. zakaz zamykania drogi sądowej, czy nakaz poszanowania zasady sprawiedliwości proceduralnej. Dzieje się tak niezależnie od braku możliwości wywodzenia z Konstytucji samodzielnego prawa do kasacji (zob. wyroki z: 30 maja 2007 r., sygn. SK 68/06, OTK ZU nr 6/A/2007, poz. 53, cz. III, pkt 3; 12 stycznia 2010 r., sygn. SK 2/09, OTK ZU nr 1/A/2010, poz. 1, cz. IV, pkt 5.2; 22 września 2015 r., sygn. SK 21/14, cz. III, pkt 4).

Wyrok TK z dnia 21 czerwca 2016 r., SK 2/15, OTK-A 2016/45, Dz.U.2016/1243

Standard: 1419

Konwencja nie nakłada na Umawiające się Państwa obowiązku ustanawiania sądów apelacyjnych ani kasacyjnych. Jednakże tam, gdzie takie sądy istnieją, gwarancje Artykułu 6 – w tym prawo do bezpłatnej pomocy prawnej – muszą być spełnione. Sposób, w jaki przepis ten stosuje się w odniesieniu do sądów apelacyjnych lub kasacyjnych zależy od szczególnych cech danego postępowania, przy czym należy tutaj uwzględnić całość postępowania prowadzonego w ramach krajowego porządku prawnego oraz rolę pełnioną w nim przez sąd kasacyjny. Biorąc pod uwagę szczególną rolę pełnioną przez sąd kasacyjny, która ogranicza się do rozstrzygania kwestii, czy przepisy prawa zostały zastosowane w sposób właściwy – Trybunał jest w stanie zaakceptować fakt, że procedura stosowana w takich sądach może mieć charakter bardziej formalny (patrz Meftah i Inni przeciwko Francji [GC], numery 32911/96, 35237/87 oraz 34595/97, § 41, ECHR 2002-VII). Jednakże Trybunał musi być przekonany, że metoda zastosowana przez władze krajowe w danej sprawie jest zgodna z Konwencją (patrz, mutatis mutandis, w postępowaniach w sprawach karnych – R.D. przeciwko Polsce, numery 29692/96 oraz 34612/97, 18 grudnia 2001; Kulikowski przeciwko Polsce, nr 2815/05, oraz 59 ECHR2009-... (wyjątki); Antonicelli przeciwko Polsce, nr 2815/05, 19 maja 2009, oraz w postępowaniach cywilnych – Tabor przeciwko Polsce, nr 12825/02, 27 czerwca 2006).

Wersal przeciwko Polsce (Skarga nr 30358/04)

Standard: 4530

Nota źródłowa

Komentarz składa z 689 słów. Wykup dostęp.

Standard: 1420 (pełna treść orzeczenia)

Komentarz składa z 115 słów. Wykup dostęp.

Standard: 4531

Nota źródłowa

Komentarz składa z 565 słów. Wykup dostęp.

Standard: 1421 (pełna treść orzeczenia)

Komentarz składa z 219 słów. Wykup dostęp.

Standard: 1422 (pełna treść orzeczenia)

Komentarz składa z 160 słów. Wykup dostęp.

Standard: 1423 (pełna treść orzeczenia)

Komentarz składa z 173 słów. Wykup dostęp.

Standard: 4532

Nota źródłowa

Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z serwisu akceptujesz politykę prywatności i cookies.