Utrata zaufania do pracownika jako przyczyna rozwiązania stosunku pracy

Utrata zaufania do pracownika

Wyświetl tylko:

Żeby zobaczyć pełną treść należy się zalogować i wykupić dostęp.

W kwestii utraty zaufania pracodawcy do pracownika należy podkreślić, że nie każdy jej przypadek może być uznany za uzasadniający rozwiązanie umowy o pracę, zwłaszcza w trybie dyscyplinarnym. Utrata zaufania musi mieć oparcie w przesłankach natury obiektywnej i racjonalnej; nie może wynikać z samowoli czy wyłącznie z subiektywnych uprzedzeń. Powodem utraty do pracownika zaufania koniecznego z uwagi na rodzaj wykonywanej przez niego pracy, która sprawia, że pracodawca nie może go u siebie nadal zatrudniać, może być zawinione naruszenie obowiązków istotnych z uwagi na określone właściwości umówionej pracy (wyrok SN z dnia 25 listopada 1997 r., I PKN 385/97).

Zwłaszcza współpraca osób wykonujących funkcje kierownicze w przedsiębiorstwie wymaga wzajemnego zaufania. Niezbędnym warunkiem efektywnego zarządzania jest zaufanie do osób na stanowiskach kierowniczych.

W doktrynie podkreśla się, że w gospodarce spółek opartej na wiedzy i zaawansowanej technologii wzrosło znaczenie zaufania, jako dobra niezwykle cennego w zarządzaniu przedsiębiorstwami.

Zaufanie staje się w takich warunkach aktywem niematerialnym przedsiębiorstwa generującym wartość. Praktycy często postrzegają zaufanie jako kluczowy czynnik sukcesu.

Zaufaniu w relacjach kadry kierowniczej należy przypisać duże znaczenie ekonomiczne, determinujące wykładnię przepisów dotyczących rozwiązania stosunków pracy. Zaufanie opiera się na przekonaniu, że na pracy danej osoby można polegać, gdyż wykonuje ona swoje obowiązki starannie i sumiennie, swoją przyszłość zawodową wiąże z aktualnym pracodawcą oraz jest lojalna wobec niego (wyrok SN z dnia 6 marca 2018 r., II PK 75/17).

Wyrok SN z dnia 9 marca 2022 r., III PSKP 62/21

Standard: 65337 (pełna treść orzeczenia)

Krytyka przełożonego przez pracownika, która nie ma charakteru merytorycznego, a nadto zawiera określenia wręcz obraźliwe, uzasadnia utratę zaufania do pracownika ze strony pracodawcy.

Wyrok SN z dnia 3 września 2020 r., II PK 215/18

Standard: 59999 (pełna treść orzeczenia)

Komentarz składa z 620 słów. Wykup dostęp.

Standard: 65338

Komentarz składa z 168 słów. Wykup dostęp.

Standard: 8671

Komentarz składa z 277 słów. Wykup dostęp.

Standard: 8361

Komentarz składa z 507 słów. Wykup dostęp.

Standard: 8362

Komentarz składa z 476 słów. Wykup dostęp.

Standard: 9526

Komentarz składa z 465 słów. Wykup dostęp.

Standard: 20557

Komentarz składa z 569 słów. Wykup dostęp.

Standard: 74549

Komentarz składa z 254 słów. Wykup dostęp.

Standard: 24947

Komentarz składa z 257 słów. Wykup dostęp.

Standard: 26464

Komentarz składa z 198 słów. Wykup dostęp.

Standard: 64759

Komentarz składa z 41 słów. Wykup dostęp.

Standard: 26555

Komentarz składa z 206 słów. Wykup dostęp.

Standard: 25273

Komentarz składa z 78 słów. Wykup dostęp.

Standard: 32315

Komentarz składa z 109 słów. Wykup dostęp.

Standard: 28314

Komentarz składa z 208 słów. Wykup dostęp.

Standard: 25274

Komentarz składa z 70 słów. Wykup dostęp.

Standard: 24210

Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z serwisu akceptujesz politykę prywatności i cookies.