Organizacja i prowadzenie izb wytrzeźwień (art. 39 u.w.t.p.a.)
Izby wytrzeźwień (art. 39 - 42[3] u.w.t.p.a.)
Z art. 39 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi jasno wynika, iż organy samorządu terytorialnego w miastach liczących ponad 50.000 mieszkańców i organy powiatu mogą organizować i prowadzić izby wytrzeźwień. Zadanie organizowania i prowadzenia izb wytrzeźwień jest zadaniem o charakterze fakultatywnym i dotyczy tylko powiatów i miast spełniających ten wymóg. Do pozostałych jednostek samorządu terytorialnego przepis ten nie ma zastosowania.
Zgodnie z treścią art. 74 ust. 1 i ust.2 ustawy o samorządzie gminnym, gminy mogą zawierać porozumienia międzygminne w sprawie powierzenia jednej z nich określonych przez nie zadań publicznych, zaś gmina wykonująca zadania publiczne objęte porozumieniem przejmuje prawa i obowiązki pozostałych gmin, związane z powierzonymi jej zadaniami, a gminy te mają obowiązek udziału w kosztach realizacji powierzonego zadania. Istotą porozumienia jest zatem przejęcie przez jedną z gmin obowiązku wykonywania zadań publicznych ciążącego na innych gminach bądź gminie.
Skoro zatem Gmina W. G. nie może utworzyć izby wytrzeźwień z racji ilości mieszkańców, to nie może także zgodnie z prawem przekazać w drodze porozumienia Gminie B.-B. prowadzącej izbę wytrzeźwień, zadania które na niej, zgodnie z wolą ustawodawcy, nie ciąży.
Wyrok NSA z dnia 26 czerwca 2014 r., II GSK 414/13
Standard: 88919 (pełna treść orzeczenia)