Wydanie decyzji po wyrażeniu opinii lub zajęciu stanowiska przez inny organ (art. 106 k.p.a.)

KPA

W sprawach, w których organ administracyjny zasięga opinii innego organu, opinia taka może zostać potraktowana w różny sposób. Po pierwsze, jeżeli obowiązek zasięgnięcia opinii innego organu nie ma umocowania w przepisach szczególnych (przepisach prawa materialnego), wówczas wydana przez organ opinia ma walor środka dowodowego i w taki też sposób jest przez organ działający traktowana. Po drugie, obowiązek zasięgnięcia opinii innego organu może wynikać z prawa materialnego, i o ile przepis szczególny nie stanowi inaczej, do samego wydania opinii stosuje się procedurę przewidzianą w art. 106 k.p.a. W tym przypadku opinia może mieć albo walor ocenny, albo też walor wiążący dla organu występującego o opinię.

Ze swej natury opinia ma co do zasady charakter subiektywnej oceny, przez co jest narzędziem pomocniczym w postępowaniu administracyjnym. Nie wiąże zatem organu działającego, który zbadane uprzednio przez organ opiniujący zjawisko może ocenić inaczej, jednakże z obowiązkiem należytego uzasadnienia wyrażonego w tym zakresie stanowiska. Inaczej natomiast należy ocenić sytuację, w której przepis prawa materialnego nakazuje zasięgnięcie opinii innego organu, w kwestiach o doniosłym znaczeniu społecznym - wyartykułowanych wprost w przepisach rangi ustawowej. Do takich właśnie zjawisk należy zaliczyć program przeciwdziałania alkoholizmowi. W takim przypadku opinia organu współdziałającego na podstawie art. 106 k.p.a., nie może być traktowana jako zwykła ocena określonego stanu, lecz stanowi szczególną instytucję prawną i ma w związku z tym charakter wiążący.

Wyrok NSA z dnia 25 listopada 2009 r., II GSK 219/09

Standard: 88898 (pełna treść orzeczenia)

Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z serwisu akceptujesz politykę prywatności i cookies.