Pojęcie przeciętnego konsumenta (art. 2 pkt 8 u.n.p.r.)
Wzorzec przeciętnego konsumenta (art. 2 pkt 8 u.p.n.p.r.)
Żeby zobaczyć pełną treść należy się zalogować i wykupić dostęp.
Przeciętnym konsumentem jest konsument, który jest dostatecznie dobrze poinformowany, uważny i ostrożny. Oceny w tym zakresie dokonuje się z uwzględnieniem czynników społecznych, kulturowych, językowych i przynależności danego konsumenta do szczególnej grupy konsumentów, przez którą rozumie się dającą się jednoznacznie zidentyfikować grupę konsumentów, szczególnie podatną na oddziaływanie praktyki rynkowej lub na produkt, którego praktyka rynkowa dotyczy, ze względu na szczególne cechy, takie jak wiek, niepełnosprawność fizyczna lub umysłowa.
Wyrok SO w Warszawie z dnia 29 października 2018 r., XXV C 590/17
Standard: 56205 (pełna treść orzeczenia)
Przy rozstrzyganiu sporów konsumenckich należy odwołać się do wzorca konsumenta świadomego, odpowiedzialnego, sumiennego i krytycznego, który jest w stanie prawidłowo rozumieć kierowane do niego informacje. Nie ma podstaw do przyznania konsumentowi uprzywilejowanej pozycji, w której byłby zwolniony z obowiązku przejawiania jakiejkolwiek staranności przy dokonywaniu oceny treści umowy, którą zamierza zawrzeć (orzeczenie Sądu Najwyższego z 13 czerwca 2012r., II CSK 515/11).
Wyrok SO w Olsztynie z dnia 24 sierpnia 2018 r., IX Ca 145/18
Standard: 16370 (pełna treść orzeczenia)
Standard: 63647
Standard: 9196
Standard: 10172
Standard: 71876
Standard: 5446
Standard: 5139