Ograniczenia w godzinach nocnej sprzedaży napojów alkoholowych (art. 12 ust. 4 u.w.t.p.a.)

Uchwała rady gminy określająca zasady udzielania zezwoleń na sprzedaż alkoholu (art. 12 u.w.t.p.a.)

Żeby zobaczyć pełną treść należy się zalogować i wykupić dostęp.

Ze sformułowania, że "rada gminy może ustalić ograniczenia w godzinach nocnej sprzedaży napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży" w relacji do celów oraz przedmiotu ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, wynika konieczność zapewnienia lokalnemu prawodawcy swobody regulacyjnej we wskazanym zakresie

Sąd I instancji trafnie podniósł (s. 18 – 19 uzasadnienia zaskarżonego wyroku), że ograniczenia wprowadzone kontrolowaną uchwałą wpisują się w cele Gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych oraz przeciwdziałania narkomanii we Wrocławiu, który określając miejską strategię w zakresie profilaktyki oraz minimalizowania szkód społecznych i zdrowotnych wynikających z używania alkoholu i narkotyków, w odniesieniu do zadania w zakresie przeciwdziałania alkoholizmowi wskazuje, że są one są realizowane m.in. poprzez ograniczenie dostępności alkoholu. W programie tym – co słusznie zaakcentował Sąd I instancji – zwrócono uwagę na ukształtowanie się nowego wzoru spożywania alkoholu: "użytkownicy napojów alkoholowych podczas spotkań towarzyskich w Rynku lub jego okolicach dokonują zakupu alkoholu, który następnie jest spożywany w miejscach, w których jego spożywanie jest zabronione. Z uwagi na jego niską cenę, spożywane ilości alkoholu są dość znaczne, co często prowadzi do upijania się, którego konsekwencją są interwencje służb porządkowych [...]". Jeżeli przy tym – jak podkreślono w uzasadnieniu zaskarżonego wyroku – wyjaśniając motywy podjęcia zaskarżonej uchwały rada gminy odniosła się do zjawiska nowego, tzw. "przystankowego", modelu spożywania alkoholu w miejscach niedozwolonych, to wobec znacznej ilości alkoholu spożywanego w tym modelu oraz niskiej ceny alkoholu sprzedawanego w sklepach w relacji do cen sprzedaży w lokalach gastronomicznych, nie ma podstaw, aby twierdzić – jak słusznie ocenił Sąd I instancji – że wprowadzając ograniczenie w godzinach nocnej sprzedaży napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży, organ stanowiący gminy nie uwzględnił założeń, strategii oraz zadań gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych oraz przeciwdziałania narkomanii we Wrocławiu.

Wyrok NSA z dnia 27 czerwca 2024 r., II GSK 1576/22

Standard: 88709 (pełna treść orzeczenia)

Uprawnienie do wniesienia skargi na uchwałę w sprawie wprowadzenia ograniczeń sprzedaży napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży w godzinach nocnych - biorąc pod uwagę wyżej przedstawione rozważania - posiadają niewątpliwie podmioty prowadzące na podstawie zezwolenia działalność gospodarczą polegającą na sprzedaży napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży, jeśli punkty sprzedaży są czynne w godzinach nocnych. Skarżąca sprzedaje napoje alkoholowe w sklepie usytuowanym na Dzielnicy Śródmieście Miasta Gliwice, której dotyczy przedmiotowa uchwała. Jest on czynny w godzinach nocnych. Zatem Skarżąca jest legitymowana do wniesienia skargi w rozumieniu art. 101 ust. 1 u.s.g.

Wyrok WSA z dnia 31 stycznia 2024 r., III SA/Gl 747/23

Standard: 88715 (pełna treść orzeczenia)

Komentarz składa z 120 słów. Wykup dostęp.

Standard: 88718

Komentarz składa z 327 słów. Wykup dostęp.

Standard: 88717

Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z serwisu akceptujesz politykę prywatności i cookies.