Odpowiednie stosowanie przepisów k.p.a. w postępowaniu kontrolnym i nadzorczym (art. 133 k.p.a.)

Nadzór i kontrola (art. 126 - 134 u.p.s.)

Wyświetl tylko:

Art. 133 stanowi, że w sprawach nieuregulowanych w niniejszym rozdziale stosuje się Kodeks postępowania administracyjnego. Artykuł ten nakazuje posługiwać się regułą wskazującą na kolejność stosowania przepisów zawartych w ustawie i Kodeksie postępowania administracyjnego. Przede wszystkim w pierwszej kolejności zastosowanie mają przepisy ustawy o pomocy społecznej, a dopiero w drugiej kolejności przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego. Stąd też mając na uwadze przepisy ustawy o pomocy społecznej, która w rozdziale 4 w odmienny sposób ukształtowała postępowanie kontrolne i postępowanie nadzorcze, a zgodnie z art. 133 tylko w sprawach nieuregulowanych w niniejszym rozdziale stosuje się Kodeks postępowania administracyjnego, stosowanie Kodeksu w obu tych postępowaniach będzie zdecydowanie różne. 

Postępowanie kontrolne nie jest postępowaniem administracyjnym, w postępowaniu tym nie jest wydawana ani decyzja ani postanowienie ani akt lub czynność, która podlegałaby instancyjnej kontroli, ani która byłaby przedmiotem kontroli sądowej, stąd też w postępowaniu tym nie można stosować takich instytucji z Kodeksu postępowania administracyjnego jak np. przywrócenie terminu, które następuje w formie postanowienia. W postępowaniu kontrolnym stosowanie Kodeksu postępowania administracyjnego może dotyczyć takich kwestii jak: zasad obliczania terminu, zasad dotyczących doręczeń. Natomiast ewentualna kontrola, czy zachowane zostały powyższe zasady tak jak i merytoryczna kontrola samego zalecenia pokontrolnego może mieć miejsce w ramach decyzji wydanej w postępowaniu nadzorczym.

Wyrok NSA z dnia 21 października 2020 r., I OSK 3141/19

Standard: 86327 (pełna treść orzeczenia)

Odesłanie zawarte w art. 133 dotyczy odpowiedniego stosowania przepisów KPA, a więc stosowania przepisów Kodeksu w sposób nie naruszający przyjętej w art. 126-128 ustawy o pomocy społecznej konstrukcji prawnej postępowania kontrolnego.

W związku z powyższym odpowiednie zastosowanie w postępowaniu kontrolnym będą miały np. przepisy KPA o przeprowadzeniu dowodu z oględzin, biegłych, świadków, przepisy o terminach i doręczeniach. Wbrew temu co twierdzi skarżący art. 104 KPA nie ma w tym wypadku zastosowania. Przepis ten ma charakter tylko i wyłącznie procesowy i nie stanowi podstawy prawnej do zakończenia postępowania kontrolnego, a jedynie określa podstawową (procesową) formę załatwienia sprawy administracyjnej (indywidualnej).

W kontekście powyższych wywodów wymaga podkreślenia, że kompetencji danego organu administracji publicznej do załatwienia sprawy poprzez wydanie decyzji nie można domniemywać. Kompetencja ta musi wyraźnie wynikać z przepisu prawa materialnego, regulującego daną dziedzinę spraw, którego brak w przepisach ustawy o pomocy społecznej odnoszących się do rozpatrzenia zastrzeżeń do zaleceń pokontrolnych.

Wyrok WSA z dnia 11 września 2006 r., I SA/Wa 510/06

Standard: 86330 (pełna treść orzeczenia)

Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z serwisu akceptujesz politykę prywatności i cookies.