Uchwały w przedmiocie statutów jednostek budżetowych jako akty prawa miejscowego

Prawo miejscowe (art. 94 Konstytucji)

Uchwały w przedmiocie statutów jednostek budżetowych nie są, co do zasady, aktami prawa miejscowego i należą do indywidualnych aktów organizacyjnych o charakterze wewnętrznym (por. wyroki: NSA z 24 maja 2007 r., sygn. akt II OSK 353/07; NSA z 3 marca 2010 r., II OSK 2058/09; w Lublinie z 7 grudnia 2006 r., III SA/Lu 430/06; WSA w Opolu z 19 grudnia 2006 r., II SA/Op 518/06; WSA w Poznaniu z 10 września 2008 r., IV SA/Po 256/08; WSA w Poznaniu z 20 kwietnia 2016 r., sygn. akt IV SA/Po 109/16; WSA w Łodzi z 15 czerwca 2023 r., III SA/Łd 158/23).

Jednostki budżetowe nie są bowiem samodzielne, stanowią wewnętrzny aparat organizacyjny, są podporządkowane organizacyjnie i merytorycznie (służbowo) organom je tworzącym. Gminne jednostki budżetowe funkcjonują w obrębie wewnętrznego sytemu organizacyjnego gminy, w tym wspólnego budżetu, a współdziałanie nie jest oparte na formach właściwych dla samodzielnych stron stosunków prawnych.

Statut jednostki budżetowej jest skierowany do podmiotu organizacyjnie podporządkowanego organowi wydającemu ten akt, a przepisy w nim zawarte oddziałują w sferę obowiązków i uprawnień tylko w stosunku do tej jednostki (por. wyrok WSA w Opolu z 19 grudnia 2006 r., sygn. akt II SA/Op 518/06). To, że dana jednostka organizacyjna wykonuje zadania w stosunku do podmiotów zewnętrznych nie oznacza, że nadany jej statut - chociaż określa przedmiot działania jednostki organizacyjnej – "działa w sferze zewnętrznej" (por. wyrok NSA z 24 maja 2007 r., II OSK 353/07).

Wyrok WSA z dnia 9 listopada 2023 r., II SA/Sz 621/23

Standard: 86283 (pełna treść orzeczenia)

Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z serwisu akceptujesz politykę prywatności i cookies.